
Μετά την επιλογή του βιογραφικού από έναν εργοδότη, σειρά έχει η συνέντευξη. Όμως είναι γεγονός ότι κανείς δεν έχει δυνατότητα για μια δεύτερη καλή «πρώτη» εντύπωση.
Δηλαδή, αν μία συνέντευξη για εργασία δεν πάει καλά, το σίγουρο είναι ότι δεν θα υπάρξει δεύτερη ευκαιρία, έστω και αν έχουμε το τέλειο βιογραφικό.
Υπάρχει πολύς κόσμος εκεί έξω με τα ίδια και παραπάνω προσόντα. Άρα αυτή είναι η ευκαιρία μας και πρέπει να την εκμεταλλευτούμε.
Γενικά η προετοιμασία για μία συνέντευξη είναι μια απαιτητική διαδικασία και η εκμάθησή της ξεφεύγει από την έκταση αυτού του άρθρου.
Όμως θα δώσουμε μερικές βασικές κατευθυντήριες γραμμές, με την ελπίδα να ευαισθητοποιήσουμε τους ενδιαφερόμενους να ασχοληθούν ουσιαστικά με την εκπαίδευσή τους για τις συνεντεύξεις που πρόκειται να δώσουν.
Τα είδη των συνεντεύξεων, ξεκινώντας από την ευκολότερη και καταλήγοντας στην πιο απαιτητική, είναι οι εξής:
Ατομική, (δια ζώσης ή διαδικτυακά)
Τηλεφωνική
Επιτροπή κριτών, (δια ζώσης ή διαδικτυακά)
Ομαδική με έναν ή περισσότερους κριτές, (διά ζώσης ή διαδικτυακά)
Μέσω test και κατόπιν συνέντευξης
Αποστολή βιντεοσκοπημένης αυτοπαρουσίασης.
Εδώ να επισημάνουμε ότι η δια ζώσης συνέντευξη κάθε τύπου γενικά είναι πιο «εύκολη» από την διαδικτυακή γιατί στην δια ζώσης έχουμε τον έλεγχο του χώρου, βλέπουμε ξεκάθαρα τον έναν ή τους περισσότερους κριτές αναγνωρίζοντας έτσι πιο εύκολα τα συναισθήματα που δημιουργούνται και τέλος είμαστε σε μεγαλύτερη εγρήγορση.
Στη διαδικτυακή συνέντευξη έχουμε την ψευδαίσθηση ότι μπορούμε να είμαστε πιο χαλαροί. Έτσι βλέπουμε τραγελαφικές καταστάσεις, όπως πολλοί είναι ατημέλητοι, αγουροξυπνημένοι, στο φόντο βλέπουμε την κουζίνα με τα άπλυτα πιάτα και στο μπαλκόνι τα απλωμένα εσώρουχα! Προσοχή λοιπόν στην εμφάνισή μας, στο φόντο, στον τρόπο που καθόμαστε και από πριν να είμαστε σίγουροι για την ποιότητα της σύνδεσής μας καθώς και ότι έχουμε την πλατφόρμα μέσω της οποίας θα δοθεί η συνέντευξη. Εννοείται βέβαια ότι θα πρέπει να έχουμε συνδεθεί 5 λεπτά πριν την προκαθορισμένη ώρα!
Ως προς τις δια ζώσης συνεντεύξεις γενικά προσέχουμε τα παρακάτω.
Να είμαστε 10 λεπτά νωρίτερα (ποτέ αργότερα). Αν πάμε 30 λεπτά νωρίτερα, υποδηλώνει άγχος. Ευπρεπώς ενδεδυμένοι και αναλόγως την ζητούμενη εργασία. Π.χ. αλλιώς πάμε σε ένα δικηγορικό γραφείο, αλλιώς όταν ζητάμε θέση σε ένα κομμωτήριο. Στον χώρο αναμονής κρατάμε τα πράγματά μας δίπλα μας συγκεντρωμένα και δεν εξετάζουμε επίμονα τον χώρο και τους εργαζόμενους.
Να έχουμε πάντα δύο αντίτυπα του βιογραφικού μας, καλογραμμένα και δακτυλογραφημένα.
Συλλογή όσων περισσότερων πληροφοριών μπορούμε σε σχέση με την εταιρεία, των προϊόντων της, του οράματός της κλπ.
Σωστή εμφάνιση δηλαδή, προσοχή στο ντύσιμο το χτένισμα και την καθαριότητα.
Ανοικτή γλώσσα σώματος - καλή χειραψία - ειλικρινές χαμόγελο - διακριτική οπτική επαφή.
Αυτοπεποίθηση, αυτοπεποίθηση και τέλος, αυτοπεποίθηση! Και να ξέρουμε ότι εκτός των προσωπικών χαρακτηριστικών του καθενός, η αυτοπεποίθηση προέρχεται από την γνώση που έχουμε συγκεντρώσει.
Ως προς το ουσιαστικό μέρος της συνέντευξης προσέχουμε τα εξής:
Το βιογραφικό να είναι απολύτως ειλικρινές δηλαδή, δεν χρειάζεται να βάζουμε γνώσεις και δεξιότητες που δεν έχουμε και δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε.
Δεν απαντάμε με ένα «Ναι» ή ένα «Όχι».
Κάνουμε διευκρινιστικές ερωτήσεις.
Δεν πλατειάζουμε.
Δεν ασκούμε αρνητική κριτική σε προηγούμενους εργοδότες και συναδέλφους.
Μία καλή προετοιμασία για συνέντευξη απαιτεί να έχουμε απαντήσεις σε δύσκολες ερωτήσεις, και να κάνουμε αναπλαισίωση των ερωτήσεων, όπως:
«Ποια τα δυνατά σας σημεία και ποια θεωρείτε ως αδυναμίες». Εδώ ο λόγος μας πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός και για τις αδυναμίες μας χρησιμοποιούμε την αναπλαισίωση, π.χ. είμαι τελειομανής και για τους φίλους μου είναι δύσκολο, αλλά πιστεύω ότι μπορεί να αποτελέσει προτέρημα στην δουλειά μου γιατί δεν μου ξεφεύγει καμία λεπτομέρεια.
«Η ηλικία σας θεωρείτε ότι αποτελεί εμπόδιο;» Αν είναι κάποιος νέος θα απαντήσει ότι η όρεξη και ο ενθουσιασμός είναι σημαντικά, ενώ ο μεγαλύτερος σε ηλικία θα εκμεταλλευτεί την εμπειρία του, την υπευθυνότητα και τις γνώσεις του.
«Ποιος μισθός είναι ικανοποιητικός για εσάς;» Γνωρίζοντας το εύρος μισθού για την συγκεκριμένη θέση απαντούμε κατάλληλα.
«Τα παιδιά σας και οι οικογενειακές σας υποχρεώσεις νομίζετε ότι θα είναι πρόβλημα στο χρόνο που θα αναγκαστείτε να δαπανάτε στην δουλειά σας;»
«Μιλήστε για τον εαυτό σας.»
«Τι νομίζετε ότι εσείς μπορείτε να προσφέρετε στην εταιρεία;»
«Με τι ασχολείστε τον ελεύθερο χρόνο σας;» (παγίδα ερώτηση)
Κ.λπ.,κ.λπ.,κ.λπ.
Last but not least
Πάντα στέλνουμε ευχαριστήρια επιστολή μέσω e-mail.
Ρωτάμε πότε θα έχουμε μία απάντηση για την θέση που ενδιαφερόμαστε.
Τηρούμε ημερολόγιο των αιτήσεων που έχουμε κάνει, των συνεντεύξεων που έχουμε δώσει, των ερωτήσεων που έχουμε δεχθεί ούτως ώστε να είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι για την επόμενη φορά.
Εμείς στην About Career, προετοιμάζουμε τους υποψηφίους με τέτοιον τρόπο ώστε να είναι ικανοί να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της κάθε συνέντευξης.
Έχοντας MA στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό και την Συμβουλευτική, και πιστοποιηθεί στην Γλώσσα του Σώματος και στην Τεχνική των Διαπραγματεύσεων μπορούμε να εγγυηθούμε άριστα αποτελέσματα.
Γιατί γνωρίζουμε ότι είναι σημαντική μια «πρώτη» καλή εντύπωση!
Ανδρομάχη Παπαγιαννάκη
Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού