Η αναγκαιότητα του Επαγγελματικού Προσανατολισμού
Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός είναι το GPS του μαθητή για να βρει γρήγορα και εύκολα την ιδανική γι' αυτόν σταδιοδρομία.
Ζούμε στην εποχή της ταχύτητας, των μεγάλων τεχνολογικών επιτευγμάτων, της πολιτικής και οικονομικής αστάθειας και της παγκοσμιοποίησης.
Οι εξελίξεις στην επιστήμη και στην τεχνολογία αποτελούν αχαρτογράφητα νερά για την οικονομία και την εργασία. Μελέτες από το ΜΙΤ και επιστήμονες από την Οξφόρδη υποστηρίζουν ότι έως το 2033, θα καταργηθούν 67 εκατ. θέσεις εργασίας στις Η.Π.Α εξαιτίας της τεχνητής νοημοσύνης. Άλλες τόσες όμως θα δημιουργηθούν και θα υπάρξουν επαγγέλματα με άγνωστη, στους πολλούς ορολογία, όπως:
Enterprise and Systems Architect, Health Informatics, Υπεύθυνος Παρακολούθησης Υδάτινων Αποδεκτών και Ποιότητας Πόσιμου Νερού, Σύμβουλος Βιομηχανικής Συμβίωσης σε θέματα Περιβάλλοντος και πολλά άλλα ακόμα.
Το τοπίο των σπουδών μοιάζει χαώδες .
Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός φωτίζει τον δρόμο που μπορεί να πάρει ο μαθητής για να χαράξει τη δική του μοναδική σταδιοδρομία.
Γιατί από τη Β΄ Λυκείου?
Σε αυτή την τάξη οι μαθητές έχουν ήδη επιλέξει την Ομάδα Προσανατολισμού που θα ακολουθήσουν, Θετικών ή Ανθρωπιστικών Σπουδών .
Όμως αυτή την επιλογή ελάχιστοι την έχουν κάνει συνειδητά. Τα κριτήρια επιλογής είναι επιφανειακά.
Π.χ. -Δεν μου αρέσουν τα αρχαία, προτιμώ τα μαθηματικά αλλά όχι τη φυσική.
-Ο πατέρας μου έχει δικηγορικό γραφείο, λέει πως θα έχω σίγουρη δουλειά.
-Εγώ δεν φεύγω μακριά από το σπίτι μου και τους φίλους μου.
-Θα ακολουθήσω το 4ο επιστημονικό πεδίο, αλλά ακόμα δεν ξέρω ποιες σχολές έχει.
Συχνά επηρεάζονται από φίλους και το οικογενειακό τους περιβάλλον.
Η πλειοψηφία των μαθητών δεν γνωρίζει τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους, δεν έχουν ενδιαφερθεί να μάθουν τι αντικείμενο έχουν οι σχολές της κατεύθυνσης που επέλεξαν και φυσικά ούτε λόγος για έρευνα σχετικά με την αγορά εργασίας.
Έτσι, μη γνωρίζοντας τον εαυτό τους και μην έχοντας σωστή πληροφόρηση οδηγούνται σε λάθος επιλογές και κακές αποφάσεις.
Όμως, στη Β΄ Λυκείου υπάρχει ο χρόνος για να μπουν οι βάσεις μιας καλής σταδιοδρομίας, αρκεί να υπάρχει η σωστή καθοδήγηση.
Ο ρόλος του Επαγγελματικού Προσανατολισμού.
Ο ρόλος του Επαγγελματικού Προσανατολισμού είναι να αποκτήσει ο μαθητής έναν Στόχο σπουδών, ο οποίος ανταποκρίνεται στον χαρακτήρα του και στα ενδιαφέροντά του.
Αυτό για να γίνει, πρέπει ο Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού να βοηθήσει, να καθοδηγήσει και να συμβουλεύσει τον μαθητή να γνωρίσει τον εαυτό του, να δει τις ικανότητες, τις δεξιότητες, τα αδύναμα σημεία του και τις αξίες του.
Επίσης, ο μαθητής παίρνει τις κατάλληλες πληροφορίες που χρειάζεται για τις σπουδές, την αγορά εργασίας και τα εμπόδια που πιθανόν θα συναντήσει, ούτως ώστε να βρει εναλλακτικές λύσεις και να σχεδιάσει την σταδιοδρομία του με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός είναι μία διαδικασία η οποία ξεκινάει από τα μαθητικά χρόνια και συνεχίζεται δια βίου.
Πολλές φορές χρειάζεται να πάρει κάποιος αποφάσεις σχετικά με την επαγγελματική του εξέλιξη, για αυτό ο ρόλος του Συμβούλου είναι ουσιώδης και καθοριστικός.
Σπουδές από τη Β΄Λυκείου.
Άρα, δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι οι βάσεις για τις σπουδές και τη σωστή επαγγελματική σταδιοδρομία, ξεκινάνε από τη Β΄ Λυκείου.
Ο μαθητής κατανοεί τον εαυτό του, πληροφορείται για τις σχολές που μπορεί να τον ενδιαφέρουν, έχει χρόνο να σκεφτεί και να επιβεβαιώσει ή να αναιρέσει την επιλογή του, κατανοεί καλύτερα τον κόσμο της εργασίας.
Πηγαίνει στη Γ΄Λυκείου αποφασισμένος να πετύχει!