
Καθώς μπαίνει η νέα χρονιά, οι μαθητές Λυκείου αντιμετωπίζουν μια κρίσιμη στιγμή: τις αξιολογήσεις τους ή αλλιώς παίρνουν "ελέγχους" !
Ο "έλεγχος" είναι κάτι περισσότερο από ένα σύνολο βαθμών. Παρέχει μια σαφή εικόνα των επιδόσεων των μαθητών.
Τα αποτελέσματα μπορούν να οδηγήσουν τους μαθητές σε τεκμηριωμένες αποφάσεις σχετικά με τις μελλοντικές σπουδές και τις επαγγελματικές τους διαδρομές.
Ωστόσο, πολλοί μαθητές αισθάνονται αβέβαιοι για τα επόμενα βήματά τους.
Γι' αυτό είναι σημαντικό να μετατρέψουμε αυτούς τους "ελέγχους" σε ισχυρά εργαλεία στην αναζήτηση σπουδών, κάτι που συνεπάγεται, σωστές επιλογές.
Σε αυτό το άρθρο , θα δούμε πώς οι "έλεγχοι" του Λυκείου επηρεάζουν τη λήψη αποφάσεων σταδιοδρομίας.
Στόχος μας είναι να εξοπλίσουμε τους μαθητές με τις γνώσεις που χρειάζονται για να σχεδιάσουν με επιτυχία τη σταδιοδρομία τους.
Η Σημασία των "ελέγχων" στο Λυκείου.
Οι αξιολογήσεις στο Λύκειο ή όπως λέμε: "ο έλεγχος", είναι ζωτικής σημασίας για την αξιολόγηση της μάθησης σε διάφορα θέματα.
Αυτοί οι βαθμοί δεν χρησιμεύουν μόνο ως σημεία αναφοράς για τις ακαδημαϊκές επιδόσεις αλλά βοηθούν επίσης τους μαθητές να εντοπίσουν τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία τους και τους καθηγητές για να προσαρμόσουν κατάλληλα τη διδασκαλία τους.
Ο "έλεγχος" χρειάζεται για:
Αξιολόγηση Μαθητών: Βοηθά τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς να παρακολουθούν την πρόοδο των μαθητών και να εντοπίζουν περιοχές όπου χρειάζονται βελτίωση.
Καθοδήγηση και Συμβουλευτική: Επιτρέπει στους συμβούλους και τους εκπαιδευτικούς να παρέχουν καλύτερη καθοδήγηση και υποστήριξη στους μαθητές, βοηθώντας τους να επιλέξουν κατεύθυνση σπουδών και επαγγελματική πορεία.
Ανατροφοδότηση: Δίνει στους μαθητές μια σαφή εικόνα της απόδοσής τους, επιτρέποντάς τους να αναγνωρίσουν τις αδυναμίες τους και να βελτιώσουν τις δεξιότητές τους.
Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός: Ο "έλεγχος" χρησιμοποιείται-ιδανικά-για να προσαρμοστεί το εκπαιδευτικό πρόγραμμα στις ανάγκες των μαθητών και να αναπτυχθούν στρατηγικές διδασκαλίας που θα βελτιώσουν την εκπαιδευτική διαδικασία.
Εξετάσεις και Πανελλήνιες: Οι επιδόσεις στο λύκειο δίνουν μια καλή εικόνα για την πρόσβαση στις πανελλήνιες εξετάσεις και τις δυνατότητες εισαγωγής σε πανεπιστήμια και άλλες ανώτερες εκπαιδευτικές δομές.
Στοχοθεσία: Με βάση τις επιδόσεις του, ο μαθητής μπορεί να θέσει ρεαλιστικούς στόχους για την ακαδημαϊκή του πορεία και να δουλέψει συστηματικά για την επίτευξή τους.
Ανατροφοδότηση από Καθηγητές: Οι θετικές παρατηρήσεις και η ενθάρρυνση από τους καθηγητές μπορεί να δώσουν στον μαθητή αυτοπεποίθηση και κατεύθυνση για να επιλέξει μαθήματα ή κατευθύνσεις που του ταιριάζουν.
Αποφασίζοντας Πεδία Ενδιαφέροντος
Μόλις ληφθούν οι βαθμοί, οι μαθητές θα πρέπει να αφιερώσουν χρόνο για να προβληματιστούν. Οι αξιολογήσεις μπορούν να αποκαλύψουν ισχυρές ενδείξεις δυναμικού σε συγκεκριμένους ακαδημαϊκούς τομείς, ενθαρρύνοντάς τους να εξερευνήσουν σχετικούς τομείς σπουδών.
Για παράδειγμα, ένας μαθητής που έχει υψηλές βαθμολογίες στην ιστορία μπορεί να εξετάσει το ενδεχόμενο να ακολουθήσει σταδιοδρομία στη νομική, τη δημοσιογραφία ή την εκπαίδευση.
Εάν κάποιος άλλος μαθητής διαπρέψει στα μαθηματικά και τις επιστήμες, θα μπορούσε να εξερευνήσει σταδιοδρομία στην τεχνολογία, την επιστήμη δεδομένων ή την υγειονομική περίθαλψη.
Υπάρχουν και οι μαθητές οι οποίοι είναι καλοί σε όλα τα μαθήματα, δεν μπορούν να αποφασίσουν τι κατεύθυνση να ακολουθήσουν και τι σπουδές να κάνουν. Εδώ μεγάλο ρόλο και καθοριστικό θα παίξει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα Επαγγελματικού Προσανατολισμού το οποίο θα βάλει σε τάξη τις σκέψεις και τις ανησυχίες του μαθητή.
Αυτός ο αυτοστοχασμός είναι ζωτικής σημασίας. Δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να "πάρουν τη κατάσταση στα χέρια τους" . Λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματά τους, οι μαθητές μπορούν να αναπτύξουν μια σαφέστερη ιδέα για το ποια μονοπάτια μπορεί να ευθυγραμμίζονται με τις ικανότητες και τα όνειρά τους.
Η επαγγελματική σταδιοδρομία ξεκινάει από τον "έλεγχο".
Με τόσες πολλές διαθέσιμες σταδιοδρομίες σήμερα, οι μαθητές μπορούν να αισθάνονται μπερδεμένοι όταν σχεδιάζουν το μέλλον τους.
Το κλειδί είναι να χρησιμοποιηθούν τα αποτελέσματα της αξιολόγησής τους για να περιορίσουν τις επιλογές με βάση τα δυνατά σημεία και τα ενδιαφέροντά τους.
Για να εξερευνήσουν πιθανές σταδιοδρομίες, οι μαθητές μπορούν να ακολουθήσουν τα ακόλουθα βήματα:
Επιλογές σταδιοδρομίας: Χρησιμοποιώντας τα αποτελέσματα της αξιολόγησης, οι μαθητές μπορούν να ερευνήσουν δρόμους που συνδέονται με τις καλύτερες επιδόσεις τους. Για παράδειγμα, ένας μαθητής που αριστεύει στη βιολογία μπορεί να εξερευνήσει διάφορα επαγγέλματα υγειονομικής περίθαλψης, όπως η νοσηλευτική ή το φαρμακείο.
Αλληλεπίδραση με επαγγελματίες: Η δικτύωση με επαγγελματίες δίνει στους μαθητές πολύτιμες γνώσεις. Μπορεί να παρακολουθήσουν εκθέσεις σταδιοδρομίας ή να προγραμματίσουν ενημερωτικές συνεντεύξεις με άτομα που εργάζονται στους τομείς ενδιαφέροντός τους.
Σκεφτείτε το Job Shadowing : Σύμφωνα με αυτό, ένας επαγγελματίας δέχεται να γίνει για μία ημέρα «σκιά» του ένας μαθητής ή φοιτητής, που προσδοκά να τον ακολουθήσει στον ίδιο επαγγελματικό στίβο. Ο επαγγελματίας δεν αλλάζει το πρόγραμμά του: κάνει ό,τι θα έκανε χωρίς την παρουσία του «μαθητευόμενού» του. Από την άλλη, ο καταρτιζόμενος βιώνει την πραγματικότητα του επαγγέλματος που θέλει να ακολουθήσει, μακριά από στερεότυπα, εξωραϊσμούς ή διαβόητες φήμες. Μέχρι στιγμής αυτή τη δραστηριότητα την βλέπουμε σε ιδιωτικούς φορείς, όμως θα μπορούσε να πάρει μια πιο καθολική μορφή.
Σκεφτείτε έναν φοιτητή που ενδιαφέρεται για τη γραφιστική, θα μπορούσε να κάνει Job Shadowing σε μια τοπική εταιρεία σχεδιασμού, η οποία μπορεί να επιβεβαιώσει το πάθος του για τον τομέα. Αλλά αυτό είναι και μία πρόταση προς τους γονείς:
Πάρτε τα παιδιά στη δουλειά σας. Ή θα ενθουσιαστούν ή θα αποδοκιμάσουν το συγκεκριμένο επάγγελμα.
Ακολουθήστε τα καλοκαιρινά προγράμματα: Στην Ελλάδα τώρα, δειλά-δειλά , ξεκινούν καλοκαιρινά προγράμματα πανεπιστημίων και ινστιτούτων όπως ο Δημόκριτος, και η Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ να προσφέρουν καλοκαιρινά προγράμματα προσαρμοσμένα για μαθητές/τριες Λυκείου.
http://bio.demokritos.gr/el/announcements/173-summercamp Οι μαθητές/τριες που συμμετέχουν έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν πώς οργανώνονται τα πειράματα και να αποκτήσουν πρακτική εμπειρία σε τεχνικές βιοχημείας, κυτταρικής και μοριακής βιολογίας.
Και η Φιλοσοφική σχολή του ΕΚΠΑ ttps://hub.uoa.gr/school-of-philosophy-summer-schools/ όπου οι μαθητές/τριες συμμετείχαν σε δράσεις, βιωματικά εργαστήρια, στοχευμένες διδασκαλίες και πειράματα και παρακολούθησαν παρουσιάσεις σχετικά με παλαιότερα αντικείμενα, όπως η Επιγραφική και η Παλαιογραφία, η Αρχαιολογία και η Ιστορία και νεότερους συνδυασμούς όπως η Ψυχογλωσσολογία και η μελέτη του ανθρώπινου νου, η Φιλοσοφία και η Οικονομία, η Ελληνική ως Δεύτερη Γλώσσα, η Ψηφιακή Αφήγηση, αλλά και το θέατρο, η μουσική, οι νέες τεχνολογίες και οι ξενόγλωσσες φιλολογίες.
Χρησιμοποιήστε τα Test Επαγγελματικού Προσανατολισμού: Δίνουν πολλές πληροφορίες και βοηθούν τους μαθητές να ταιριάξουν τα ενδιαφέροντά τους, τις δεξιότητες τους και μαζί με τα αποτελέσματα του "ελέγχου", με πιθανές επαγγελματικές διαδρομές.
Ζητήστε καθοδήγηση Συμβούλους Επαγγελματικού Προσανατολισμού:
Οι Σύμβουλοι είναι πολύτιμοι. Μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές να ευθυγραμμίσουν τις δυνάμεις τους με πιθανές σταδιοδρομίες και να παρέχουν πληροφορίες για διάφορα επαγγελματικά μονοπάτια.
Ο Ρόλος των Γονέων
Οι γονείς επηρεάζουν σημαντικά τις εκπαιδευτικές επιλογές των παιδιών τους.
Η υποστήριξή τους μπορεί να κάνει τη διαφορά κατά τη διάρκεια αυτής της ουσιαστικής περιόδου. Για να βοηθήσουν τα παιδιά τους, οι γονείς μπορούν:
Να κάνουν ανοιχτές συζητήσεις: Οι ειλικρινείς συζητήσεις σχετικά με την ακαδημαϊκή απόδοση, τα ενδιαφέροντα και τις πιθανές σταδιοδρομίες μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές να αισθάνονται υποστήριξη στις αποφάσεις τους.
Η πολύ "Δημοκρατία βλάπτει" . Είναι λάθος να λέμε σε ένα παιδί: "Σπούδασε ό,τι θέλεις και εγώ θα σε βοηθήσω". Αυτό, του δημιουργεί μία σύγχυση και μια ευθύνη.
Τι να σπουδάσει εάν δεν έχει πληροφορίες για τα επαγγέλματα και αν δεν γνωρίζει τον εαυτό του;
Εξωσχολικές δραστηριότητες: Η ενθάρρυνση των παιδιών να δοκιμάσουν διάφορες δραστηριότητες εκτός σχολείου μπορεί να τα οδηγήσει να ανακαλύψουν κρυμμένα ταλέντα και ενδιαφέροντα. Πολλά σχολεία έχουν ομάδες θεατρικές ή εκδίδουν μαθητικές εφημερίδες ή έχουν αθλητικές ομάδες. Η ενασχόληση με αυτές τις ομάδες μπορεί να δώσει στα παιδιά έναυσμα για επαγγελματική πορεία
Να είστε ενημερωμένοι: Η παρακολούθηση των τάσεων σταδιοδρομίας και των εκπαιδευτικών επιλογών δίνει τη δυνατότητα στους γονείς να καθοδηγούν αποτελεσματικά τα παιδιά τους.
Επαγγελματικός Προσανατολισμός
Ο επαγγελματικός προσανατολισμός παίζει κρίσιμο ρόλο όταν τα παιδιά πάρουν τον έλεγχο επίδοσης, καθώς τους βοηθά να πάρουν ενημερωμένες και στρατηγικές αποφάσεις για το μέλλον τους. Εδώ είναι μερικοί τρόποι με τους οποίους ο επαγγελματικός προσανατολισμός μπορεί να βοηθήσει:
Αναγνώριση Ικανοτήτων και Ενδιαφερόντων: Ο Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού βοηθά τους μαθητές να αναλύσουν τους ελέγχους επίδοσης για να αναγνωρίσουν τις ισχυρές και αδύναμες περιοχές τους. Αυτό επιτρέπει στους μαθητές να κατανοήσουν τα πεδία στα οποία έχουν ταλέντο και ενδιαφέρον.
Σύνδεση με Καριέρες: Ο Σύμβουλος μπορεί να συνδέσει τις σχολικές επιδόσεις και τα ενδιαφέροντα των μαθητών με πιθανές καριέρες και επαγγέλματα, δίνοντάς τους μια σαφή εικόνα των επαγγελματικών επιλογών που ταιριάζουν στις δεξιότητες και προτιμήσεις τους.
Σχεδιασμός Εκπαίδευσης και Σπουδών: Βοηθά τους μαθητές να επιλέξουν τα κατάλληλα μαθήματα και κατευθύνσεις σπουδών που θα τους προετοιμάσουν καλύτερα για την επιθυμητή επαγγελματική πορεία. Αυτό περιλαμβάνει την επιλογή μαθημάτων λυκείου που θα διευκολύνουν την είσοδο σε συγκεκριμένα πανεπιστημιακά προγράμματα.
Ανάπτυξη Στόχων και Σχεδίων Δράσης: Ενθαρρύνει τους μαθητές να θέσουν ρεαλιστικούς και εφικτούς στόχους για το ακαδημαϊκό και επαγγελματικό τους μέλλον και τους βοηθά να αναπτύξουν σχέδια δράσης για την επίτευξή τους.
Υποστήριξη και Καθοδήγηση: Παρέχει συνεχή υποστήριξη και καθοδήγηση, βοηθώντας τους μαθητές να αντιμετωπίσουν προκλήσεις και να προσαρμοστούν στις μεταβαλλόμενες συνθήκες.
Μέσω του επαγγελματικού προσανατολισμού, οι μαθητές μπορούν να αισθάνονται πιο σίγουροι και προετοιμασμένοι για τις μελλοντικές τους αποφάσεις και να επιδιώξουν καριέρες που θα τους προσφέρουν ικανοποίηση και επιτυχία.
Τελικές Σκέψεις
Οι αξιολογήσεις στο Λύκειο δεν είναι μόνο βαθμοί.
Είναι ζωτικά εργαλεία που μπορούν να καθοδηγήσουν τους μαθητές προς τη μελλοντική τους σταδιοδρομία. Αναλογιζόμενοι τα αποτελέσματά τους και κατανοώντας τα δυνατά τους σημεία, οι μαθητές μπορούν να λάβουν τεκμηριωμένες αποφάσεις για την εκπαιδευτική και επαγγελματική τους πορεία.
Αν και η διαδικασία μπορεί να φαίνεται δύσκολη, η αναζήτηση πληροφοριών και η επαγγελματική καθοδήγηση από ένα Σύμβουλο Επαγγελματικού Προσανατολισμού μπορεί να ενδυναμώσει τους μαθητές να χτίσουν ικανοποιητικές σταδιοδρομίες.
Με τους κατάλληλους πόρους και υποστήριξη, μπορούν να μεταβούν από αβέβαιοι μαθητές σε άτομα με αυτοπεποίθηση, έτοιμα να αναλάβουν το μέλλον.
Τελικά , οι μαθητές μπορούν να δουν τα αποτελέσματα της αξιολόγησής τους όχι απλώς ως βαθμούς αλλά ως ζωτικά βήματα για μια επιτυχημένη καριέρα.