top of page
  • Facebook
  • Instagram
  • TikTok
  • Youtube

Πες μου τι ερωτήσεις κάνεις για να σου πω αν θα πετύχεις στις πανελλήνιες.

  • Εικόνα συγγραφέα: About Career
    About Career
  • πριν από 5 ημέρες
  • διαβάστηκε 5 λεπτά

Οι Σωστές Ερωτήσεις που Κάθε Υποψήφιος Πανεπιστημίου Πρέπει να Θέσει

Πες μου τι ερωτήσεις κάνεις για να σου πω αν θα πετύχεις στις Πανελλήνιες

Ακαδημαϊκές Προτεραιότητες ή Κοινωνικές Ανησυχίες

Η επιλογή ενός πανεπιστημίου είναι μια από τις πιο κρίσιμες αποφάσεις στη ζωή ενός νέου ανθρώπου.

Αποτελεί τη βάση για την επαγγελματική του πορεία, την ανάπτυξη δεξιοτήτων αλλά και την προσωπική ωρίμανση.

Ωστόσο, παρατηρείται ένα εντυπωσιακό παράδοξο: ενώ η απόφαση αυτή θα έπρεπε να βασίζεται σε ακαδημαϊκές και επαγγελματικές παραμέτρους, πολλοί υποψήφιοι εστιάζουν σε δευτερεύοντα κριτήρια, όπως η απόσταση από το πατρικό τους, η κοινωνική ζωή ή ακόμη και η οικονομική άνεση.

Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν πρόκειται για έλλειψη κρίσης ή για συστημικό πρόβλημα που αφορά την εκπαίδευση και την κοινωνία.  

Το Φαινόμενο

Από την Ακαδημαϊκή Αναζήτηση στην Κοινωνική Άνεση  

Κατά τη διαδικασία επιλογής, οι περισσότεροι υποψήφιοι ρωτούν:  

- «Πόσο κοντά είναι το πανεπιστήμιο στο σπίτι μου;»  

- «Θα μπορώ να βλέπω συχνά τους φίλους μου;»  

- «Πόσα χρήματα θα κερδίζω από αυτό το επάγγελμα;»  

Αντίθετα, ερωτήσεις όπως:  

- «Ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ των προγραμμάτων σπουδών σε διαφορετικά πανεπιστήμια;»  

- «Ποιες ευκαιρίες πρακτικής άσκησης ή Erasmus+ προσφέρει το τμήμα;»  

- «Πώς συνδέεται το πρόγραμμα σπουδών με τις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας;»  

μένουν συχνά στο περιθώριο.

Η προτεραιότητα δίνεται στην άμεση άνεση και όχι στη μακροπρόθεσμη στρατηγική.  

Οι Συνέπειες των Λανθασμένων Ερωτήσεων.  

Η επιλογή ενός πανεπιστημίου με βάση μη ακαδημαϊκά κριτήρια μπορεί να οδηγήσει σε: 

  1. Έλλειψη στόχου. Αν κάποιος μαθητής δεν έχει κάποιο στόχο να κυνηγήσει, δεν έχει λόγο να διαβάσει. Πολλές φορές ακούμε: Δεν ξέρω τι θέλω να κάνω, δεν ξέρω τι να σπουδάσω!

  2. Ακαδημαϊκή Απογοήτευση: Ένα τμήμα που δεν ταιριάζει με τα ενδιαφέροντα ή τις ικανότητες του μαθητή, οδηγεί σε χαμηλή απόδοση ή εγκατάλειψη σπουδών.  

  3. Περιορισμένες Επαγγελματικές Ευκαιρίες: Η έλλειψη γνώσης για τις προοπτικές του τμήματος μειώνει την ανταγωνιστικότητα στον εργασιακό τομέα. 

  4. Οικονομική εξουθένωση: Η επιβάρυνση των οικονομικών μιας οικογένειας για τις σπουδές είναι μεγάλη. Αν αυτές οι σπουδές δεν ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντα του μαθητή, τότε το κόστος μεγαλώνει, γιατί πιθανότατα θα αναζητήσει αλλαγή σπουδών ή εγγραφή σε ιδιωτικές σχολές.

  5. Έλλειψη κινήτρου. Αν δεν ενδιαφέρεται ένας σπουδαστής για το αντικείμενο σπουδών, δεν θα μπορεί να βρει λόγο να εντείνει τις προσπάθειές του.

    Έτσι από ένας αδιάφορος φοιτητής θα γίνει ένας αδιάφορος και μη επιτυχημένος επαγγελματίας.



    συμβουλοσ μηχανογραφικου

Γιατί Συμβαίνει αυτό; Ανάλυση των Αιτιών  

1. Έλλειψη Επαγγελματικού Προσανατολισμού στο Σχολείο: Το εκπαιδευτικό σύστημα συχνά δεν προετοιμάζει τους μαθητές να αξιολογούν κριτικά τις επιλογές τους, ενώ η συμβουλευτική είναι ανεπαρκής.  

2. Οικογενειακές Πιέσεις: Πολλοί γονείς προτιμούν τα παιδιά τους να παραμείνουν κοντά στο σπίτι για λόγους ασφάλειας ή οικονομίας, χωρίς να γνωρίζουν τις μακροπρόθεσμες συνέπειες.  

3. Κοινωνικό Πλαίσιο: Η επιρροή της παρέας και ο φόβος της μοναξιάς σε μια νέα πόλη ωθούν τους νέους να δίνουν προτεραιότητα στη διατήρηση κοινωνικών δεσμών.  

4. Ψυχολογικοί Παράγοντες: Ο φόβος της αλλαγής και η ανασφάλεια για τις ικανότητές τους κάνουν τους υποψήφιους να αποφεύγουν ερωτήσεις που απαιτούν αυτοκριτική ή έρευνα.  

Η Σημασία των Σωστών Ερωτήσεων  

Οι σωστές ερωτήσεις λειτουργούν ως φίλτρο πραγματικότητας, βοηθώντας τον υποψήφιο να:  

- Αναγνωρίσει τις πραγματικές του ανάγκες και φιλοδοξίες.  

- Συγκρίνει αντικειμενικά τα πανεπιστήμια (π.χ. ποιότητα διδασκαλίας, συνεργασίες με εταιρείες).  

- Σχεδιάσει το μέλλον του με βάση δεδομένα και όχι συναισθήματα.

Οι σωστές ερωτήσεις επίσης, αντικατοπτρίζουν τη διάθεση που έχει για σπουδές ένας μαθητής.

Τι Φταίει;

 Το πρόβλημα δεν είναι απλώς μια ατομική αποτυχία, αλλά η έκφραση ελλείψεων που αφορούν:  

- Το Εκπαιδευτικό Σύστημα: Η έμφαση στις πανελλαδικές εξετάσεις χωρίς επαρκή προσανατολισμό για την ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών κάθε μαθητή, οδηγεί σε λανθασμένες αποφάσεις.

- Την Κοινωνία: Η υποβάθμιση της αξίας των επαγγελμάτων που απαιτούν πανεπιστημιακή εκπαίδευση, σε συνδυασμό με την υπερβολική προβολή του «εύκολου» επιτυχημένου βίου.  

- Τα ΜΜΕ και τις Πλατφόρμες: Η έλλειψη ενημερωτικών εκπομπών ή άρθρων που να εστιάζουν στην αξία της εκπαίδευσης.  

Ο Ρόλος μας, ως Σύμβουλοι Επαγγελματικού Προσανατολισμού στη διαμόρφωση κριτικών ερωτήσεων των μαθητών.  

Στην εταιρείας μας, www.aboutcareer.gr έχουμε ως αρχή μας να οδηγούμε τους μαθητές να θέτουν τις σωστές ερωτήσεις κατά την επιλογή της επαγγελματικής ή ακαδημαϊκής τους πορείας.

Δεν περιοριζόμαστε μόνο στην παροχή πληροφοριών, αλλά ενεργούμε ως καθοδηγητές που βοηθάμε τους νέους να ανακαλύψουν τις δεξιότητες, τα ενδιαφέροντα και τους στόχους τους, ενώ παράλληλα τους προετοιμάζουμε να αντιμετωπίσουν την πολυπλοκότητα του εκπαιδευτικού και εργασιακού τομέα.

Προσπαθούμε να:  

1. Δημιουργήσουμε Αυτογνωσία.

Βοηθάμε τους μαθητές να αναγνωρίσουν:  

- Τις ικανότητες, δεξιότητες και τα ταλέντα που μπορεί να έχουν. 

- Τις αξίες και τα ενδιαφέροντά τους. 

- Τους μακροπρόθεσμους στόχους (π.χ. επαγγελματική σταθερότητα, ισορροπία ζωής-εργασίας).  

Μέσω εργαλείων όπως ερωτηματολόγια και καθοδηγούμενη συζήτηση , οι μαθητές μαθαίνουν να ρωτούν:  

- «Τι μου αρέσει πραγματικά να κάνω;»  

- «Ποιος επαγγελματικός τομέας ταιριάζει με τις αξίες μου;»  

2. Παρέχουμε Αντικειμενικές Πληροφορίες για την Αγορά Εργασίας. 

Οι μαθητές συχνά αγνοούν πληροφορίες για τα πανεπιστήμια, τις σπουδές ή τις εργασιακές τάσεις. Εμείς τους:  

- Εξηγούμε τις διαφορές μεταξύ προγραμμάτων σπουδών (π.χ. θεωρητικό vs. πρακτικό περιεχόμενο).  

- Ενημερώνουμε για απαιτούμενα προσόντα σε διάφορους τομείς (π.χ. πτυχία, πιστοποιήσεις).  

- Παρουσιάζουμε δεδομένα για δυνατότητες και εργασιακές προκλήσεις (π.χ. ζήτηση για συγκεκριμένα επαγγέλματα).  

Έτσι, οι μαθητές μαθαίνουν να ρωτούν:  

- «Ποιες ειδικότητες έχουν υψηλή ζήτηση στην αγορά εργασίας;»  

- «Πώς το πρόγραμμα σπουδών Χ διαφοροποιείται από το Υ;»  

3. Προωθούμε την Κριτική Σκέψη.   

Δεν δίνουμε έτοιμες απαντήσεις, αλλά διδάσκουμε τους μαθητές να:  

- Συγκρίνουν επιλογές με βάση πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.  

- Αναγνωρίζουν πιθανά εμπόδια (π.χ. οικονομικό κόστος σπουδών) και τρόπους αντιμετώπισής τους.

-Μπορούν να σχεδιάζουν εναλλακτικές διαδρομές σπουδών.  

4. Βοηθάμε στην Αντιμετώπιση Συναισθηματικών και Κοινωνικών Πιέσεων.  

Πολλοί μαθητές επιλέγουν σπουδές με βάση την επιρροή φίλων ή την πίεση της οικογένειας. Εμείς:  

- Τους βοηθάμε στο διαχωρισμό των προσωπικών επιθυμιών από εξωτερικές προσδοκίες.  

- Προτείνουμε τρόπους επικοινωνίας με την οικογένεια για να εκφραστούν οι προσωπικοί στόχοι.  

- Ενισχύουμε την αυτοπεποίθηση ώστε οι μαθητές να μην φοβούνται να ακολουθήσουν τις δικές τους μοναδικές διαδρομές.  

Σε αυτό το πλαίσιο, οι μαθητές μαθαίνουν να ρωτούν:  

- «Τι θέλω εγώ; ανεξάρτητα από τις απόψεις των άλλων»  

- «Πώς θα αντιμετωπίσω την αλλαγή αν μετακομίσω σε άλλη πόλη;»  

5. Σύνδεση Σπουδών με Επαγγελματική Εξέλιξη.  

Υπογραμμίζουμε ότι η επιλογή σπουδών συνδέεται με τη μετέπειτα επαγγελματική πορεία. Για αυτό:  

- Εισάγουμε την έννοια της δια βίου μάθησης (π.χ. η σημασία μεταπτυχιακών ή σεμιναρίων).  

- Καθοδηγούμε την εξέταση εναλλακτικών διαδρομών (π.χ. επαγγέλματα του μέλλοντος, ψηφιακές δεξιότητες).  

Έτσι, οι μαθητές αφομοιώνουν ερωτήσεις όπως:  

- «Ποιες δεξιότητες θα αποκτήσω από αυτές τις σπουδές και πώς θα τις αξιοποιήσω στην αγορά εργασίας;»  

- «Ποια είναι τα πλεονεκτήματα ενός μεταπτυχιακού σε σχέση με άμεση εργασία;»  

 Συμπέρασμα

Εμείς στην About Career δεν περιορiζόμαστε στη συμβουλευτική, αλλά στη δημιουργία μιας κουλτούρας ερευνητικής σκέψης.

Με τις κατάλληλες τεχνικές, οι μαθητές μεταμορφώνονται από παθητικούς αποδέκτες πληροφοριών σε ενεργούς ερευνητές, ικανοί να θέτουν ερωτήματα που αγγίζουν την ουσία: «Πώς θα με βοηθήσουν αυτές οι σπουδές να γίνω αυτό που επιθυμώ;».  

Η επιτυχία του έργου του μετριέται όχι μόνο από τον αριθμό των μαθητών που εισάγονται σε πανεπιστήμια, αλλά από το πόσοι εξ αυτών έχουν κατανοήσει το γιατί έκαναν την επιλογή τους.

Μόνο έτσι η επιλογή πανεπιστημίου θα μετατραπεί από έναν αυθαίρετο διαγωνισμό σε μια στρατηγική απόφαση.  

  


Ατομικό Πρόγραμμα συμπλήρωσης μηχανογραφικού


aboutcareer-logo_edited.png
bottom of page