top of page

Προσόντα χωρίς πτυχίο!


Δεξιότητες για τους εργαζόμενους.

Επικοινωνιακές και Διαπροσωπικές ικανότητες.

Όσο και να ψάξει κανείς δεν θα βρει κάποιο πτυχίο, μεταπτυχιακό ή όποιον άλλον τίτλο σπουδών που να πιστοποιεί αυτές τις ικανότητες. Και αν ποτέ υπάρξει ένα τέτοιο πτυχίο τότε θα αναφέρεται στο γράμμα του νόμου, διότι δεν αρκεί να φαίνεται ότι είναι τίμια η γυναίκα του Καίσαρα, πρέπει και να είναι. Δεν μπορεί ένας τίτλος σπουδών να δώσει βεβαίωση ότι ο κάτοχός της έχει ομαδικό πνεύμα ή κατέχει την ενεργητική ακρόαση, ή ότι πήρε άριστα στην ενσυναίσθηση. Το μόνο που μπορεί να εγγυηθεί ο όποιος τίτλος είναι ότι ο κάτοχος έχει γνωρίσει το θεωρητικό κομμάτι, δεν εγγυάται ότι ο κάτοχος το έχει ενσωματώσει και στην προσωπικότητά του. Είναι επίσης άσκοπο να γεμίζει κάποιος το βιογραφικό του με όλες τις επικοινωνιακές και διαπροσωπικές ικανότητες ονομαστικά. Υπάρχει και το φαινόμενο πολλοί από αυτούς που αιτούνται εργασίας να διαθέτουν τις ίδιες ακριβώς επικοινωνιακές και διαπροσωπικές ικανότητες. Είναι όλοι συνεργάσιμοι, με ομαδικό πνεύμα, προσαρμοστικότητα, ενσυναίσθηση, αίσθημα ευθύνης, επικοινωνιακοί και ο κατάλογος δεν έχει τέλος από επίθετα!

Όμως, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να ακούσουν όλοι οι εργαζόμενοι ποιες είναι αυτές οι ικανότητες, ποιες διαθέτουν οι ίδιοι και με ποιες ασκήσεις μπορούν να κατακτήσουν περισσότερες.

Μερικά πράγματα είναι δομικά στοιχεία του χαρακτήρα μας, όπως η εσωστρέφεια ή η εξωστρέφεια και νιώθουμε άνεση όταν είμαστε ο εαυτός μας, αλλά έχει και σημασία να μπορέσουμε να δούμε, να ονομάσουμε αυτά τα στοιχεία του χαρακτήρα και να βρούμε τρόπους να συνυπάρξουμε μαζί με άλλους με διαφορετικά στοιχεία.

Η ανάπτυξη επαγγελματικών ικανοτήτων είναι ο πυρήνας μιας επιτυχημένης καριέρας γιατί προάγει την ομαδική εργασία - τις καλές σχέσεις- και την καλή συνεργασία.

Ας δούμε τις πιο σημαντικές επικοινωνιακές δεξιότητες.

  • Ενεργητική ακρόαση. Είναι η δεξιότητα η οποία απαιτεί ενεργητική παρουσία, προσεκτική ακρόαση, στάση αποδοχής και σεβασμού εκ μέρους του ακροατή. Ποτέ δεν διακόπτουμε τον συνομιλητή μας , έχουμε οπτική επαφή μαζί του και αντανακλούμε το συναίσθημά του π.χ. δεν γελάμε όταν μας λέει κάτι σοβαρό.

  • Ενσυναίσθηση. Είναι η ικανότητα να "μπαίνουμε στα παπούτσια του άλλου". Δηλαδή να μπορούμε να έχουμε συναισθηματική ταύτιση με την ψυχική κατάσταση του άλλου ατόμου για να κατανοήσουμε τη συμπεριφορά και τα κίνητρά του.

  • Γλώσσα σώματος. Είναι οι μη λεκτικές ενδείξεις που μπορούν να ενισχύσουν το μήνυμα που θέλουμε να μεταφέρουμε ή και να το ακυρώσουν. Στη γλώσσα του σώματος περιέχονται οι χειρονομίες, η οπτική επαφή, οι μικροεκφράσεις του προσώπου και η στάση του σώματος.

  • Προσαρμοστικότητα. Είναι η ικανότητα ανταπόκρισης και προσαρμογής της συμπεριφοράς, ανάλογα με το ύφος, τον τόνο, τη σοβαρότητα της κάθε περίστασης. Φανταστείτε να δουλεύει κάποιος σε ένα χειρουργείο ως προσωπικό και να μην γνωρίζει πότε μπορεί να μιλήσει δυνατά, ή να αστειευτεί ή να είναι σοβαρός.

  • Σαφήνεια λόγου. Θα το εξηγήσω με ένα παράδειγμα. Ας πούμε ότι ακούτε την εξής πρόταση: "πήγαινε επάνω να φέρεις τον φάκελο και πες τους να κατέβουν". Το σωστό θα ήταν να ειπωθεί η πρόταση ως εξής: "Πήγαινε στον 2ο όροφο, στο τρίτο γραφείο αριστερά, πάνω στο γραφείο θα δεις ένα φάκελο μπλε με το όνομα Παπαδόπουλος. Φέρε τον σε μένα και πες και στους κυρίους Αντώνη και Κώστα να κατέβουν να με συναντήσουν". Οι παραπάνω δεξιότητες σε μεγάλο βαθμό μπορούν να αποκαλυφθούν σε μία συνέντευξη, οπότε είναι πολύ βασικό να είναι προετοιμασμένος καλά ο κάθε υποψήφιος.

Διαπροσωπικές ικανότητες.

Είναι εκείνες οι ικανότητες που μας βοηθούν να αλληλοεπιδρούμε αποτελεσματικά με άλλους ανθρώπους, μας προσφέρουν αποτελεσματική συνεργασία, σωστή επικοινωνία και βοηθούν στην επίλυση προβλημάτων.

  • Συνεργασία. Περιλαμβάνει την ανταλλαγή ιδεών, την αποτελεσματική εκτέλεση των καθηκόντων και τον διαμοιρασμό των πληροφοριών. Δεν κρατάω για τον εαυτό μου σημαντικές πληροφορίες για να φανώ αργότερα ως σωτήρας!

  • Εμπιστοσύνη. Εμπιστευόμαστε τους ανθρώπους που είναι καλοπροαίρετοι μαζί μας, που έχουν ακεραιότητα και οι πράξεις των οποίων ανταποκρίνονται στα λόγια τους.

  • Διαχείριση χρόνου. Περιλαμβάνει οριοθέτηση του εαυτού μας, τήρηση προθεσμιών και σωστή οργάνωση εργασιών.

Προσοχή στην αλόγιστη μετάδοση πληροφοριών

Είναι το γνωστό Κουτσομπολιό. Μία παροιμία λέει: "δεν φταίει αυτός που θα το πει, αλλά αυτός που θα το ματαπεί". Θέλοντας να πούμε εδώ ότι με το να μεταδίδουμε τις διάφορες φήμες ως πραγματικά γεγονότα εκτός από ηθικό ατόπημα μπορεί να εξελιχθεί σε τραγικό σφάλμα!!!

Υπάρχει τρόπος να μάθουμε για αυτές τις δεξιότητες;

Το πρώτο βήμα είναι να ενδιαφερθούμε να ακούσουμε γι' αυτές. Όταν τις γνωρίσουμε και τις κατανοήσουμε τότε μπορούμε να μάθουμε να τις διαχειριζόμαστε.

Το πρόγραμμα Διαχείριση Σταδιοδρομίας της About Career έρχεται να ενημερώσει και να βοηθήσει τους εργαζόμενους να εξελίξουν την καριέρα τους.


Διαχείριση Σταδιοδρομίας

25 Προβολές

Σχετικές αναρτήσεις

Εμφάνιση όλων

Comments


aboutcareer-logo_edited.png
bottom of page