![Δεν έχω χρόνο για διάβασμα.](https://static.wixstatic.com/media/bd551f_1fcd0eb5ecb9474bb1e2ddd6df048c89~mv2.png/v1/fill/w_980,h_551,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/bd551f_1fcd0eb5ecb9474bb1e2ddd6df048c89~mv2.png)
Όλο και συχνότερα ακούμε αυτή την πρόταση από τους μαθητές του Λυκείου:
"Μα πότε να διαβάσω, αφού δεν προλαβαίνω"
Από δε τους γονείς, η ποιο συχνή πρόταση είναι:
"Αφού δεν διαβάζει, πώς θα περάσει;"
Και οι δύο έχουν δίκιο, και οι δύο έχουν άδικο!
Γιατί δεν βρίσκουν χρόνο;
Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους οι μαθητές Λυκείου μπορεί να δυσκολεύονται να δώσουν χρόνο στο διάβασμα. Εδώ είναι μερικοί από αυτούς:
Προτεραιότητες και Προτιμήσεις: Οι μαθητές μπορεί να προτιμούν να ασχολούνται με άλλες δραστηριότητες, ή δεν σταματούν άλλες ασχολίες όπως αθλήματα, χόμπι ή κοινωνικές δραστηριότητες, αντί να διαβάζουν (ιδιαίτερα όσοι είναι Γ΄ Λυκείου).
Άγχος και Στρες: Το άγχος για τις πανελλήνιες εξετάσεις και τις πολλές υποχρεώσεις (φροντιστήρια, ξένες γλώσσες, κλπ.) μπορεί να κάνει το διάβασμα να φαίνεται ακόμη πιο δυσάρεστο και δύσκολο.
Έλλειψη Κινήτρου: Μερικοί μαθητές μπορεί να μην βρίσκουν ενδιαφέρον στα μαθήματά τους ή να μην βλέπουν τη σύνδεση μεταξύ του διαβάσματος και των μακροπρόθεσμων στόχων τους.
Η διαχείριση χρόνου προϋποθέτει ξεκάθαρο στόχο. Γιατί να δώσουν χρόνο στο διάβασμα αν δεν ξέρουν τι θα σπουδάσουν και γιατί πρέπει να σπουδάσουν;
Πρόβλημα Οργάνωσης: Η έλλειψη δεξιοτήτων οργάνωσης και διαχείρισης χρόνου μπορεί να δυσκολέψει τους μαθητές να βρουν και να δεσμεύσουν χρόνο για διάβασμα.
Ανεπαρκής Καθοδήγηση: Χωρίς την κατάλληλη καθοδήγηση και υποστήριξη από εκπαιδευτικούς και γονείς, οι μαθητές μπορεί να αισθάνονται χαμένοι ή αποθαρρυμένοι.
Κοινωνικές Επιρροές: Οι φίλοι και το κοινωνικό περιβάλλον μπορεί να επηρεάζουν την προτεραιότητα που δίνουν οι μαθητές στο διάβασμα.
Τεχνολογία και Αναβολή: Η εύκολη πρόσβαση σε τεχνολογία και διασκέδαση (π.χ., κινητά τηλέφωνα, παιχνίδια, κοινωνικά μέσα) μπορεί να αποσπάσει την προσοχή των μαθητών και να οδηγήσει σε αναβολή.
Αποδόμηση της ιδέας για τη λήψη πτυχίου. Αφορά την αμφισβήτηση της αναγκαιότητας και της αξίας της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης όπως αυτή γίνεται παραδοσιακά αντιληπτή.
Οι μαθητές αντιμετωπίζουν προκλήσεις, κοινωνικές απαιτήσεις και προσωπική ανάπτυξη, και όλα αυτά ενώ προσπαθούν να χαράξουν ένα μονοπάτι για το μέλλον τους.
Πολλοί αισθάνονται καταβεβλημένοι από την πίεση της τήρησης προθεσμιών, της εξισορρόπησης των εξωσχολικών δραστηριοτήτων και της διατήρησης φιλικών σχέσεων.
Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για καλή Διαχείριση Χρόνου.
Καθορισμός Στόχων:
Οι μαθητές πρέπει να θέσουν σαφείς και ρεαλιστικούς στόχους για τις σπουδές και τις δραστηριότητές τους. Αυτό τους βοηθά να παραμείνουν επικεντρωμένοι και παρακινημένοι.
Δημιουργία Προγράμματος:
Ένα οργανωμένο πρόγραμμα διαβάσματος και δραστηριοτήτων βοηθά τους μαθητές να διαχειριστούν τον χρόνο τους αποδοτικά. Αυτό περιλαμβάνει την κατανομή χρόνου για μαθήματα, διαβάσματα, αλλά και για ξεκούραση και χόμπι.
Προτεραιοποίηση Εργασιών:
Οι μαθητές πρέπει να μάθουν να προτεραιοποιούν τις υποχρεώσεις τους, δίνοντας έμφαση στα πιο σημαντικά και επείγοντα καθήκοντα.
Αποφυγή Αναβολής:
Η αναβολή μπορεί να οδηγήσει σε συσσώρευση εργασιών και άγχος. Οι μαθητές πρέπει να αναπτύξουν στρατηγικές για να αντιμετωπίσουν την αναβολή και να ολοκληρώνουν τις εργασίες τους εγκαίρως.
Χρήση Εργαλείων Οργάνωσης:
Χρήση εργαλείων όπως ημερολόγια, εφαρμογές διαχείρισης χρόνου και λίστες υποχρεώσεων μπορεί να βοηθήσει στην καλύτερη οργάνωση του χρόνου τους.
Διαχείριση Διασπάσεων:
Είναι σημαντικό να περιορίζουν τις διασπάσεις, όπως τα κοινωνικά μέσα και τα παιχνίδια, κατά τις ώρες διαβάσματος.
Υγιεινός Τρόπος Ζωής:
Η τακτική άσκηση, ο υγιεινός ύπνος και η ισορροπημένη διατροφή βοηθούν στη βελτίωση της συγκέντρωσης και της αποδοτικότητας.
Δημιουργία Ευχάριστου Περιβάλλοντος Διαβάσματος:
Ένα ήρεμο και καλά οργανωμένο περιβάλλον διαβάσματος μπορεί να βελτιώσει την απόδοση των μαθητών.
Αναζήτηση Υποστήριξης:
Οι μαθητές πρέπει να ζητούν βοήθεια από δασκάλους, γονείς και συμμαθητές όταν χρειάζεται. Η υποστήριξη μπορεί να διευκολύνει την επίλυση προβλημάτων και την επίτευξη στόχων.
Κατανόηση της δυσκολίας στη Διαχείρισης Χρόνου
Το Λύκειο είναι μια μεταμορφωτική περίοδος όπου οι νέοι αντιμετωπίζουν προκλήσεις που μπορούν να εμποδίσουν σημαντικά την ικανότητά τους να διαχειρίζονται αποτελεσματικά το χρόνο.
Αυξημένες σχολικές υποχρεώσεις
Οι μαθητές του Λυκείου αντιμετωπίζουν μεγαλύτερο και πιο περίπλοκο φόρτο εργασίας από ό,τι στο γυμνάσιο.
Πολλοί μαθητές υποκύπτουν στην αναβλητικότητα, η έρευνα δείχνει ότι περίπου το 70% των εφήβων παραδέχονται ότι αναβάλλουν τις σχολικές εργασίες.
Κατόπιν η βιασύνη για ολοκλήρωση του διαβάσματος την τελευταία στιγμή αυξάνει τα επίπεδα άγχους και συχνά οδηγεί σε χαμηλότερους βαθμούς.
Εξωσχολικές Δραστηριότητες
Μια έρευνα διαπίστωσε ότι πάνω από το 75% των μαθητών συμμετέχουν σε τουλάχιστον μία εξωσχολική δραστηριότητα. Ενώ αυτές οι δραστηριότητες παρέχουν πολύτιμες δεξιότητες και εμπειρίες, μπορούν επίσης να δυσκολέψουν τους μαθητές όταν προετοιμάζονται για εξετάσεις. Η εξισορρόπηση μεταξύ των εξωσχολικών υποχρεώσεων και των μαθημάτων μπορεί να γίνει πολύ δύσκολη, ειδικά για όσους δεν έχουν αποτελεσματικές στρατηγικές διαχείρισης χρόνου.
Κοινωνικές πιέσεις
Οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις αυτά τα χρόνια είναι απαραίτητες.
Οι έφηβοι συχνά αισθάνονται υποχρεωμένοι να διατηρήσουν φιλίες και να παρευρίσκονται σε κοινωνικές εκδηλώσεις, οι οποίες μπορεί να τους πάρουν σημαντικό μέρος του χρόνου.
Κατά μέσο όρο, οι μαθητές αφιερώνουν τουλάχιστον 3-4 ώρες την εβδομάδα σε κοινωνικές δραστηριότητες, απομακρύνοντας την εστίασή τους από τις σχολικές ευθύνες. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε άγχος και μειωμένη απόδοση στις σπουδές τους.
Έλλειψη Εμπειρίας
Η διαχείριση του χρόνου είναι μια δεξιότητα που πολλοί μαθητές δεν έχουν ακόμη αναπτύξει. Μια μελέτη αποκάλυψε ότι το 60% των μαθητών Λυκείου, δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει επίσημη εκπαίδευση στις τεχνικές διαχείρισης χρόνου.
Χωρίς καθοδήγηση, οι έφηβοι συχνά αγωνίζονται να δομήσουν το χρόνο τους, με αποτέλεσμα να αισθάνονται χαμένοι ανάμεσα στις ευθύνες τους.
Ο ρόλος του Επαγγελματικού Προσανατολισμού.
Η διαχείριση χρόνου προϋποθέτει ξεκάθαρο στόχο. Γιατί να δώσουν χρόνο στο διάβασμα αν δεν ξέρουν τι θα σπουδάσουν και γιατί πρέπει να σπουδάσουν;
Οι Σύμβουλοι Σταδιοδρομίας διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στην καθοδήγηση των μαθητών στον ακαδημαϊκό και επαγγελματικό σχεδιασμό τους, ενώ τους βοηθούν να βελτιώσουν τις δεξιότητές τους στη διαχείριση του χρόνου.
Οι σύμβουλοι σταδιοδρομίας προσφέρουν εξατομικευμένη υποστήριξη με βάση τις μοναδικές ανάγκες κάθε μαθητή.
Αξιολογώντας τα ενδιαφέροντα και τα δυνατά σημεία ενός μαθητή, μπορούν να τον βοηθήσουν να ιεραρχήσει τις εργασίες του.
Οι σύμβουλοι βοηθούν τους μαθητές να θέσουν στόχους SMART.
Μελέτες δείχνουν ότι ο καθορισμός σαφών και εφικτών στόχων βελτιώνει τα ποσοστά ολοκλήρωσης των εργασιών κατά 25%. Καθορίζοντας τι θέλουν να επιτύχουν, οι μαθητές μπορούν να προσδιορίσουν βασικά καθήκοντα, μειώνοντας τα αισθήματα δυσαρέσκειας.
Οι Σύμβουλοι Επαγγελματικού Προσανατολισμού ενισχύουν τις δεξιότητες διαχείρισης χρόνου των μαθητών. Παρέχουν τεχνικές όπως η κατανομή των εργασιών σε μικρότερες εργασίες, οι οποίες μπορούν να οδηγήσουν σε αύξηση της παραγωγικότητας κατά 40%, καθώς οι μαθητές αισθάνονται λιγότερο βάρος από τις μεγαλύτερες εργασίες.
Οι σύμβουλοι εισάγουν επίσης εργαλεία όπως σχεδιαστές και ψηφιακές εφαρμογές για καλύτερη παρακολούθηση των προθεσμιών.
Επίσης τονίζουν τη σημασία της διατήρησης μιας ισορροπίας σχολικής και προσωπικής ζωής, ενθαρρύνοντας τους μαθητές να διαθέσουν χρόνο για χαλάρωση και αυτοφροντίδα.
Οι σύμβουλοι καθοδηγούν τους μαθητές στην ανάπτυξη ακαδημαϊκών σχεδίων που συνάδουν με τους βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους τους.
Συνδέοντας τις τρέχουσες σπουδές με τις μελλοντικές φιλοδοξίες σταδιοδρομίας, βοηθούν τους μαθητές να παραμείνουν παρακινημένοι και να δημιουργήσουν μια αίσθηση σκοπού στο εκπαιδευτικό τους ταξίδι.
Πρακτικές εφαρμογές για τη σωστή Διαχείριση Χρόνου.
Οι σύμβουλοι παρέχουν σημαντική υποστήριξη στο να μπορούν οι μαθητές να χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικές στρατηγικές για να βελτιώσουν τη διαχείριση του χρόνου τους.
Δημιουργήστε ένα ημερήσιο πρόγραμμα
Οι μαθητές θα πρέπει να δημιουργήσουν ένα πρόγραμμα που να περιλαμβάνει μαθήματα, εξωσχολικές δραστηριότητες και προσωπικό χρόνο.
Μια μελέτη διαπίστωσε ότι όσοι διατηρούσαν ένα καθημερινό πρόγραμμα είχαν 25% περισσότερες πιθανότητες να παραμείνουν οργανωμένοι.
Δώστε προτεραιότητα στις εργασίες
Η χρήση τεχνικών ιεράρχησης προτεραιοτήτων, δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να διακρίνουν μεταξύ επειγόντων και σημαντικών εργασιών.
Αυτή η προσέγγιση διασφαλίζει ότι οι μαθητές επικεντρώνονται σε ουσιαστική εργασία αντί να ανταποκρίνονται απλώς ό,τι προκύπτει.
Χωρίστε τις εργασίες σε μικρότερα βήματα
Η διαίρεση των εργασιών σε διαχειρίσιμα βήματα μειώνει τα αισθήματα της υπερέντασης. Για παράδειγμα, αντί να βλέπουν μια εργασία ως μια τεράστια εργασία, οι μαθητές μπορούν να την αναλύσουν σε θέματα, έρευνα, περιγράμματα και φάσεις σύνταξης.
Χρησιμοποιήστε την τεχνολογία με σύνεση
Ενώ η τεχνολογία μπορεί συχνά να αποσπά την προσοχή των μαθητών, πολλά εργαλεία μπορούν να βοηθήσουν. Θα πρέπει να εξερευνήσουν εφαρμογές διαχείρισης εργασιών όπως το Todoist ή το Trello. Η χρήση αυτών των πόρων μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την ικανότητά τους να παρακολουθούν τις εργασίες και τις προθεσμίες.
Δώστε χρόνο στη διαχείριση χρόνου!
Η αποτελεσματική διαχείριση του χρόνου είναι ζωτικής σημασίας για την προσωπική και ακαδημαϊκή ανάπτυξη των μαθητών Λυκείου.
Η αναγνώριση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν επιτρέπει στους Συμβούλους Επαγγελματικού Προσανατολισμού να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην καθοδήγηση των μαθητών προς πρακτικές στρατηγικές επιτυχίας.
Με τους κατάλληλους τρόπους και υποστήριξη, οι μαθητές μπορούν να μάθουν να ανταποκρίνονται με επιτυχία στις ευθύνες τους.
Η Διαχείριση Χρόνου είναι θεμελιώδης δεξιότητα, που μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένο άγχος και βελτιωμένη ακαδημαϊκή απόδοση.
Καθώς οι μαθητές υιοθετούν αποτελεσματικές πρακτικές διαχείρισης χρόνου, θα είναι καλύτερα εξοπλισμένοι για τις μελλοντικές τους προσπάθειες είτε εισέρχονται στο εργατικό δυναμικό είτε επιδιώκουν περαιτέρω εκπαίδευση.
Οι Σύμβουλοι Επαγγελματικού Προσανατολισμού παίζουν ζωτικής σημασίας ρόλο σε αυτή την προσπάθεια, προσφέροντας όχι μόνο επαγγελματικό προσανατολισμό αλλά και βασικές δεξιότητες ζωής που θα εξυπηρετήσουν τους μαθητές πολύ καιρό μετά την αποχώρησή τους από το σχολείο.