Μία εικόνα χίλιες λέξεις.
Η έκφραση αυτή χρησιμοποιήθηκε στον τομέα της διαφήμισης ήδη από το 1910 !
Οι εικόνες μπορούν να μεταδώσουν συναισθήματα, να αφηγηθούν ιστορίες και να εκφράσουν έννοιες χωρίς την ανάγκη γραπτού κειμένου. Είναι σαν να έχουν τη δική τους γλώσσα, που μπορεί να φτάσει στις καρδιές μας και να μας κάνει να σκεφτόμαστε βαθύτερα. Ὀλος ο 20ος αιώνας χαρακτηρίζεται από την δύναμη της εικόνας. Ξεκινώντας από τις εφημερίδες και τα περιοδικά, κατόπιν την τηλεόραση και φτάνοντας στο σήμερα με την "εικόνα" να κυριαρχεί σε όλες τις εφαρμογές του διαδικτύου.
Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης( τηλεόραση-ραδιόφωνο ) και κοινωνικής δικτύωσης ( π.χ. facebook, instagram, tiktok, linkdin, reddit κλπ, κλπ, έχουν καταφέρει να εισχωρήσουν στη ζωή μας και να διαμορφώσουν τις απόψεις μας για πολλά θέματα, συμπεριλαμβανομένης της επιλογής επαγγέλματος.
Είναι αναμφίβολο ότι ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζονται οι διάφορες επαγγελματικές δραστηριότητες από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης έχει μεγάλη επίδραση στην επιλογή των νέων ανθρώπων για τη σταδιοδρομία τους.
Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης μπορούν να επηρεάσουν την επιλογή επαγγέλματος μέσω της παρουσίασης στερεοτύπων, της προβολής νέων επαγγελμάτων και της αντίδρασης της κοινωνίας.
Κριτήρια επιλογής επαγγέλματος
Ένα από τα πιο έντονα στερεότυπα που παρουσιάζονται στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης είναι αυτό του επαγγελματία που κερδίζει πολλά χρήματα και έχει μια λαμπρή σταδιοδρομία. Οι νέοι άνθρωποι είναι ευάλωτοι σε αυτό το στερεότυπο και θέλουν να ακολουθήσουν μια παρόμοια πορεία. Χωρίς να έχουν απαραίτητα συνειδητοποιήσει τις προσωπικές τους προτιμήσεις και ταλέντα, προσπαθούν να προσαρμοστούν σε ένα επαγγελματικό μοντέλο που έχει παρουσιαστεί μπροστά τους. Αυτό μπορεί να οδηγήσει στην επιλογή ενός επαγγέλματος που δεν ταιριάζει πραγματικά με τα ενδιαφέροντα και τις ικανότητές τους.
Ένα άλλο στερεότυπο που επηρεάζει τους νέους ανθρώπους στην επιλογή του επαγγέλματος είναι αυτό της επιτυχίας και της δημοφιλίας. Στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης παρουσιάζονται συχνά προτάσεις για επαγγέλματα στους τομείς της ψυχαγωγίας, της μόδας και της διασκέδασης, που φαίνονται πολύ ελκυστικά για τους νέους. Η ανάγκη να είναι δημοφιλείς και επιτυχημένοι μπορεί να τους παρασύρει σε μια επιλογή που δεν είναι βασισμένη στις πραγματικές τους προτιμήσεις και ικανότητες.
Το στερεότυπο της ομορφιάς και η προβολή του σώματος ιδιαίτερα του γυναικείου, οδηγεί επίσης τις επαγγελματικές επιλογές πολλών νέων.
Στην εποχή των influencers και των διαφημιστικών καμπανιών, είναι συχνό φαινόμενο νέοι άνθρωποι να επιλέγουν τα επαγγέλματα που παρουσιάζονται ως "cool" ή "επιτυχημένα" από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Αναπαριστώντας στερεότυπα , αυτά τα Μέσα δημιουργούν μια ανεπαρκή εικόνα του πραγματικού χαρακτήρα και των προκλήσεων που σχετίζονται με κάθε επάγγελμα. Έτσι, οι νέοι άνθρωποι μπορεί να επηρεαστούν και να καταλήξουν να επιλέξουν επαγγέλματα μόνο βάσει της εικόνας που παρουσιάζεται από αυτά τα Μέσα.
Ωστόσο, παρά τα στερεότυπα που παρουσιάζουν τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, υπάρχουν και θετικές επιπτώσεις στην επιλογή επαγγέλματος των νέων ανθρώπων.
Η προβολή νέων επαγγελμάτων και τεχνολογικών εξελίξεων μπορεί να ενθαρρύνει τους νέους να εξερευνήσουν καινοτόμες καριέρες και να δημιουργήσουν νέα επαγγέλματα. Η παρουσίαση επαγγελμάτων που αξιοποιούν την τεχνολογία και την καινοτομία μπορεί να ενθαρρύνει τους νέους να στραφούν προς αυτές τις κατευθύνσεις και να δημιουργήσουν μια δυναμική σταδιοδρομία σε αυτούς τους τομείς.
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και κοινωνία.
Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης αντικατοπτρίζουν επίσης την αντίδραση της κοινωνίας και των συνανθρώπων μας στις επαγγελματικές επιλογές.
Οι νέοι άνθρωποι επηρεάζονται από το περιβάλλον τους και αντιλαμβάνονται ποια επαγγέλματα έχουν καλή αποδοχή και κοινωνικό κύρος. Οι κοινωνικές προσδοκίες μπορεί να πιέσουν τους νέους να επιλέξουν επαγγέλματα που θεωρούνται αξιοπρόσεκτα από την κοινωνία, ακόμη και αν δεν τα επιθυμούν πραγματικά.
Αυτή η πίεση μπορεί να καταστήσει την επιλογή επαγγέλματος μια δύσκολη διαδικασία για πολλούς νέους.
Είναι σημαντικό να επιλέξουν ένα επάγγελμα που αντικατοπτρίζει τα πραγματικά τους ενδιαφέροντα, ταλέντα και αξίες, για να επιτύχουν επαγγελματική ευαισθησία και ικανοποίηση στην καριέρα τους.
Συνοψίζοντας
Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης παίζουν σημαντικό ρόλο στην επιλογή επαγγέλματος των νέων ανθρώπων. Οι νέοι, παρακολουθώντας των εικονικό κόσμο, μπορούν να επηρεαστούν από τα στερεότυπα και τις ιδεατές καταστάσεις που αυτά προβάλλουν. Ωστόσο, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι η επιλογή του επαγγέλματος θα πρέπει να γίνεται με βάση τα δικά μας ενδιαφέροντα, πάθη και ικανότητες.
Αφήστε τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης να ενημερώνουν και να εμπνέουν, αλλά όχι να διαμορφώνουν αποκλειστικά τις επαγγελματικές σας επιλογές.
Οι νέοι άνθρωποι πρέπει να στρέφονται στον εαυτό τους, να ανακαλύπτουν τα πραγματικά τους ενδιαφέροντα και έτσι να επιλέγουν σπουδές και επάγγελμα.
Η διαδικασία του Επαγγελματικού Προσανατολισμού είναι σημαντική για την σωστή απόφαση και επιλογή σταδιοδρομίας.
Comments