top of page

Μουσικές Σπουδές στην Ελλάδα

Μουσικές Σπουδές στην Ελλάδα

Τμήματα Μουσικών Σπουδών στην Ελλάδα


Στην Ελλάδα υπάρχουν πέντε τμήματα Μουσικών Σπουδών.


Τμήμα Μουσικών Σπουδών (ΜΣ)

Βάση

Ε.Β.Ε

Μουσική Αντίληψη-Θεωρία-Αρμονία

Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία

Εξάμηνα Σπουδών

Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης Παν/μιο Μακεδονίας Θεσσαλονίκη

15.380

14,63

12,08

17,93

8

ΜΣ Παν/μιο Ιωαννίνων (Άρτα)

15.250

14,63

7,69

17,93

10

ΜΣ ΕΚΠΑ (Αθήνα)

14.510

10,97

8,78

13,04

10 (ΙΜ)

ΜΣ Αριστοτέλειο Παν/μιο Θεσσαλονίκη

14.310

9,75

7,69

11,41

10 (ΙΜ)

ΜΣ Ιόνιο Παν/μιο (Κέρκυρα)

12.880

9,75

8,78

13,04

10 (ΙΜ)


  • ΙΜ=Integrated Master


Σκοπός

Σε όλα τα τμήματα ο σκοπός του προγράμματος σπουδών είναι η ανάπτυξη πολύπλευρης γνώσης για τη μουσική σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο, η ανάπτυξη δεξιοτήτων εφαρμογής της γνώσης αυτής σε πρακτικά πλαίσια (εκπαιδευτικά, δημιουργικά, ερμηνευτικά), και η προαγωγή δημιουργικού, κριτικού, ερευνητικού και συνεργατικού πνεύματος με στόχο την προώθηση πρωτοποριακών θεωρητικών και εφαρμοσμένων προσεγγίσεων στον τρόπο που η μουσική παράγεται και βιώνεται, σε προσωπικό και συλλογικό επίπεδο.

Εισαγωγή φοιτητών

Η εισαγωγή φοιτητών γίνεται από ΓΕΛ και από τα τέσσερα Επιστημονικά Πεδία:

1ο Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες

2ο Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες

3ο Επιστήμες Υγείας και Ζωής

4ο Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορικής

και από τα ΕΠΑΛ από την Κοινή Ομάδα.

Ειδικά Μαθήματα

Σύμφωνα με το Άρθρο 383 του Ν. 4957/2022, από τις πανελλαδικές εξετάσεις του 2024 και εφεξής οι υποψήφιοι, μαθητές/τριες και απόφοιτοι/ες για την εισαγωγή τους στα Τμήματα εξετάζονται πανελλαδικώς στα εξής μαθήματα:

α) Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία: Αξιολογείται το επίπεδο οργανοχρησίας των υποψηφίων. Ως μουσικό όργανο εννοείται και η φωνητική τέχνη.

β) Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία: Οι υποψήφιοι/ες καλούνται να απαντήσουν σε σύντομα ερωτήματα, με τα οποία αξιολογείται το επίπεδο θεωρητικών μουσικών γνώσεων.

γ) Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία για τους/τις υποψηφίους Γενικού Λυκείου (ΓΕ.Λ.) ή Νέα Ελληνικά για τους/τις υποψηφίους Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.).δ) Σε ένα (1) ακόμη μάθημα της ομάδας προσανατολισμού ή του τομέα που επιλέγει ο/η υποψήφιος/α ΓΕ.Λ. ή ΕΠΑ.Λ. αντίστοιχα ως εξής:

  • Ιστορία για τους/τις υποψηφίους του 1ου επιστημονικού πεδίου ΓΕ.Λ.,

  • Μαθηματικά για τους/τις υποψηφίους του 2ου επιστημονικού πεδίου ΓΕ.Λ.,

  • Φυσική για τους/τις υποψηφίους του 3ου επιστημονικού πεδίου ΓΕ.Λ.,

  • Πληροφορική για τους/τις υποψηφίους του 4ου επιστημονικού πεδίου ΓΕ.Λ. και

  • Μαθηματικά (Άλγεβρα) για τους/τις υποψηφίους όλων των τομέων των ΕΠΑ.Λ.

 

Προϋπόθεση συμμετοχής των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων στη διαδικασία επιλογής για εισαγωγή στo Tμήμα αποτελεί η επίτευξη στις πανελλαδικές εξετάσεις βαθμολογικής επίδοσης ίσης ή μεγαλύτερης:

α) της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) ανά μουσικό μάθημα (Ε.Β.Ε. μουσικών μαθημάτων) και

β) της Ε.Β.Ε. ανά τμήμα (Ε.Β.Ε. τμήματος)

Επαγγελματικά δικαιώματα

Και τα πέντε τμήματα έχουν ακριβώς τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα.

Αυτά είναι:

Οι πτυχιούχοι του Τμήματος εντάσσονται στον κλάδο ΠΕ 79.01 Μουσικής Επιστήμης

και Τέχνης και συγκεκριμένα στις ειδικότητες ΠΕ Μουσικών Σπουδών, ΠΕ Μουσικολόγων, ΠΕ Μουσικών, ΠΕ Καθηγητών Μουσικής.

Μπορούν:

 -Να διδάξουν Μουσική στη γενική και ειδική Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση καθώς και στα Μουσικά Σχολεία.

 -Να συμμετέχουν σε προγράμματα μουσικοθεραπείας και ειδικής μουσικής αγωγής.

 -Να διενεργήσουν ακαδημαϊκή και επιστημονική έρευνα στον τομέα της Μουσικολογίας ( Ιστορική και Συστηματική Μουσικολογία, Εθνομουσικολογία, Βυζαντινή Μουσικολογία κ.α.)

 -Να αξιολογήσουν ένα ευρύ φάσμα μουσικών έργων και ζωντανών ή ηχογραφημένων μουσικών πρακτικών και να συντάξουν κριτικές και παρουσιάσεις μουσικής στα έντυπα ή οπτικοακουστικά μέσα.

 -Να συνθέσουν πρωτότυπη, οργανική, φωνητική, ορχηστρική, μουσική για το θέατρο ή τον κινηματογράφο ή/και ηλεκτροακουστική μουσική.

 -Να χρησιμοποιήσουν τεχνολογίες μουσικής/ήχου και πολυμέσων σε διάφορα οπτικοακουστικά πλαίσια και εφαρμογές της ηλεκτρονικής παραγωγής και του σχεδιασμού (συμπεριλαμβανομένης της μηχανικής ήχου, του mastering, της μίξης, της μουσικής σκηνοθεσίας, της παραγωγής, της σκηνοθεσίας προγραμμάτων, του προγραμματισμού, του μηχανικού ηχογράφησης, του διευθυντή στούντιο, του τεχνικού MIDI)

 -Να συντονίσουν/ή και να διευθύνουν μουσικά σύνολα έντεχνης και παραδοσιακής μουσικής.

 -Να αναλάβουν συμβουλευτικούς ή/και συντονιστικούς ρόλους σε ιδρύματα και προγράμματα που δραστηριοποιούνται στον τομέα της μουσικής αλλά και στον ευρύτερο χώρο του πολιτισμού και της καλλιτεχνικής παραγωγής.

Επιπλέον, μπορούν να σταδιοδρομήσουν: 

Ως ελεύθεροι επαγγελματίες

  • σε σολιστική σταδιοδρομία (εκτελεστές, συνθέτες, διευθυντές συνόλων, δάσκαλοι/ες φωνητικής)  

 Ως συνοδοί (correpetitors)/μέλη

  • οργανικών και φωνητικών μουσικών συνόλων (συμφωνικές ορχήστρες, λυρικές σκηνές, χορωδίες, φιλαρμονικές)

 Ως ιεροψάλτες

  • σε ιερούς ναούς. 

Κατευθύνσεις Τμημάτων

1.Τμήμα Μουσικών Σπουδών ΕΚΠΑ (Αθήνα)

Κατευθύνσεις:

1. Ιστορική και Συστηματική Μουσικολογία

2. Εθνομουσικολογία και Πολιτισμική Ανθρωπολογία

3. Μουσική Ακουστική και Τεχνολογία Ήχου

4. Βυζαντινή Μουσικολογία

Έχει πρωτίστως επιστημονική φυσιογνωμία και καλλιεργεί την έρευνα της μουσικής και την επιστήμη της μουσικολογίας σε όλες τις σύγχρονες εκφάνσεις της. Πολλά μέλη ΔΕΠ του Τμήματος είναι και μουσικοί, με σημαντική καλλιτεχνική παρουσία τόσο στο εσωτερικό της χώρας όσο και στο εξωτερικό.


2.Τμήμα Μουσικών Σπουδών ΑΠΘ (Θεσσαλονίκη)

Κατευθύνσεις

1. Μουσικολογία / Μουσικοπαιδαγωγική

2. Σύνθεση

Το Τμήμα Μουσικών Σπουδών (ιδρ. 1984) του ΑΠΘ είναι το πρώτο πανεπιστημιακό τμήμα μουσικών σπουδών που λειτούργησε στην Ελλάδα και το πρώτο ίδρυμα διαβαθμισμένων, τριτοβάθμιων μουσικών σπουδών στην ιστορία της νεότερης Ελλάδας.

Στο Τμήμα παρέχονται σύγχρονες θεωρητικές και συστηματικές σπουδές που περιλαμβάνουν την Δυτική έντεχνη μουσική, την Βυζαντινή μουσική, την παραδοσιακή Ελληνική μουσική, τη σύγχρονη μουσική, καθώς και πολλές επιμέρους μουσικές τάσεις. Καινοτόμες εκπαιδευτικές και διεπιστημονικές προσεγγίσεις ενθαρρύνουν έναν ανοιχτό, κριτικό διάλογο πάνω στο ίδιο το αντικείμενο των μουσικών σπουδών, και  τις πολύπλευρες εφαρμογές του στη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα.


3.Τμήμα Μουσικών Σπουδών Πανεπιστημίου Μακεδονίας (Θεσσαλονίκη)

Κατευθύνσεις:

1. Ευρωπαϊκής (Κλασικής) Μουσικής

2. Βυζαντινής Μουσικής

3. Ελληνικής Παραδοσιακής (Δημοτικής) Μουσικής

4. Σύγχρονης Μουσικής


4.Τμήμα Μουσικών Σπουδών Ιόνιου Πανεπιστημίου (Κέρκυρα)

Κατευθύνσεις:

1. Μουσικής Εκτέλεσης

2. Μουσικής Επιστήμης

3. Μουσικής Σύνθεσης


5.Τμήμα Μουσικών Σπουδών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (Άρτα)

Το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων αποτελεί συνέχεια του τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του πρώην ΤΕΙ Ηπείρου.

Οι στόχοι και σκοποί του Τμήματος Μουσικών Σπουδών επικεντρώνονται στη μουσικολογική εκπαίδευση των φοιτητών με βάση μια οργανοκεντρική προσέγγιση, που περιλαμβάνει μουσική πράξη. Η μουσική αντιμετωπίζεται ως συνολικό κοινωνικό φαινόμενο, πλαισιωμένη όχι μόνο από το θεωρητικό της υπόβαθρο, αλλά και από την πλευρά της ιστορίας, της ανθρωπολογίας, της επικοινωνίας και των πολιτισμικών σπουδών.

Ιδιαίτερα όσον αφορά το αντικείμενο των προφορικών μουσικών παραδόσεων, οι εξωτερικοί αξιολογητές το 2014 χαρακτήρισαν το σχετικό πρόγραμμα σπουδών ως υποδειγματικό για τη διδασκαλία των παραδοσιακών μουσικών διεθνώς.

Μεταπτυχιακές Σπουδές

Όλα τα παραπάνω πανεπιστήμια παρέχουν πληθώρα μεταπτυχιακών προγραμμάτων με ποικίλη θεματολογία. Ενδεικτικά αναφέρουμε μερικές από τις θεματικές:

-Σύνθεση για τον κινηματογράφο, το θέατρο και της τέχνες παράστασης.

-Εθνομουσικολογία και Μουσική Ανθρωπολογία

-Βυζαντινή Μουσικολογία και Ψαλτική Τέχνη

-Μουσική Παιδαγωγική

Πανεπιστήμιο ή Ωδείο

Πανεπιστήμιο ή ωδείο για μουσικές σπουδές: η αιώνια ερώτηση.

Το πανεπιστήμιο προσφέρει γενικότερη εκπαίδευση και πολλές ευκαιρίες για έρευνα και ακαδημαϊκή σταδιοδρομία.

Το ωδείο, από την άλλη, εστιάζει περισσότερο στη μουσική καριέρα με πρακτική εκπαίδευση

Το πανεπιστήμιο προσφέρει ευρύτερη εκπαίδευση, με μαθήματα θεωρίας και έρευνας, ενώ το ωδείο εστιάζει περισσότερο στην πρακτική εκπαίδευση.

Οι απόφοιτοι πανεπιστημίου μπορούν να επιδιώξουν ακαδημαϊκή καριέρα ή έρευνα, ενώ το ωδείο συνήθως προετοιμάζει τους μαθητές για επαγγελματική μουσική καριέρα.


...μη ζώην μετ’ αμουσίας. (Να μη ζεις χωρίς μουσική)

Ευριπίδης



Ατομικό Πρόγραμμα Επαγγελματικού Προσανατολισμού



30 Προβολές

Σχετικές αναρτήσεις

Εμφάνιση όλων
aboutcareer-logo_edited.png
bottom of page