top of page

Παγίδες για τους μαθητές της Γ' Γυμνασίου.



Εμπόδια για τους μαθητές της Γ' Γυμασίου

Κάθε αρχή και δύσκολη.

Γ' Γυμνασίου. Είναι το τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης και η αρχή ενός αχαρτογράφητου πεδίου. Πρακτικά θα λέγαμε ότι είναι το τέλος της ξενοιασιάς και της ασφάλειας. Ο μαθητής μέχρι τότε έχει την ομπρέλα της οικογένειας, δεν αποφασίζει για το μέλλον του, δεν σκέφτεται τι συμβαίνει στον κόσμο και δεν τον απασχολεί κιόλας. Η ερώτηση "τι θα σπουδάσεις;" ηχεί πολύ μακριά.

Οι κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές, η κοινωνική αστάθεια, η κρίση των τελευταίων ετών, οι επιπτώσεις της παγκοσμιοποίησης, οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις και οι αλλαγές στην αγορά εργασίας, στα μάτια και στα αφτιά του εφήβου, απλά, δεν είναι δική του υπόθεση.

Και ξαφνικά, μια ωραία πρωία καλείται να αποφασίσει "τι θα γίνει όταν μεγαλώσει;"

τι τύπο Λυκείου να ακολουθήσει; τι σπουδές να κάνει; ποιο δρόμο να πάρει;

Ο σύγχρονος νέος καλείται να επιδείξει μεγαλύτερη προσωπική ευθύνη στη διαμόρφωση της σταδιοδρομίας του, συγκριτικά με το παρελθόν, όπου έφτανε η σύνδεση των χαρακτηριστικών της προσωπικότητας του ατόμου με τα χαρακτηριστικά του επαγγελματικού περιβάλλοντος. Η διαδικασία της λήψης αποφάσεων πλέον νοείται ως μια δια βίου ανάγκη και όχι απλώς ως μία μοναδική απόφαση που λαμβάνουν τα άτομα κυρίως στην εφηβεία, για τις σπουδές και το επάγγελμα που θα ακολουθήσουν.

Εμπόδια στη λήψη επαγγελματικών αποφάσεων.

Ο κάθε έφηβος έχει τις δυνατότητες να αξιοποιήσει τα προσόντα του, τις δυνατότητές του, να αξιολογήσει τα ενδιαφέροντά αλλά και τις αξίες του, να πάρει τις πληροφορίες που χρειάζεται και έτσι να πάρει τις αποφάσεις του για να κάνει τον σχεδιασμό της σταδιοδρομίας του.

Ωστόσο είναι πολύ πιθανό να εμφανιστούν εμπόδια σε αυτή την πορεία, τα οποία όμως είναι ικανά να αποπροσανατολίσουν, να απογοητεύσουν και να εκτρέψουν τελείως την πορεία του εφήβου προς την εκπλήρωση των ονείρων του.

Τέτοια εμπόδια ενδέχεται να είναι

  • η επανάληψη και ο μηρυκασμός αρνητικών σκέψεων,

  • ο προσανατολισμός στις αδυναμίες και τις ελλείψεις,

  • η χαμηλή αυτοεκτίμηση καθώς και η πολύ υψηλή αυτοεκτίμηση,

  • η έλλειψη επαρκούς πληροφόρησης για τις σπουδές και τα επαγγέλματα,

  • το περιβάλλον των φίλων, η επιθυμία ευχαρίστησης των άλλων και η εξάρτηση από τους άλλους στη λήψη απόφασης,

  • η αδικαιολόγητη αναβλητικότητα στις επιλογές,

  • οι δυσλειτουργικές πεποιθήσεις σταδιοδρομίας όπως επαγγέλματα "γυναικεία-ανδρικά", "προχωράει όποιος έχει μέσο", "η ομορφιά είναι εισιτήριο για την καλή δουλειά" κλπ, κλπ.

  • Άλλα εμπόδια μπορεί να είναι η υπερβολική σημασία σε μία απόφαση και την πεποίθηση για αδυναμία αντιστροφής της απόφασης καθώς και η εμμονή στα στερεότυπα ( διάκριση ανάλογα με το φύλο, τη φυλή, τη θρησκεία κλπ).


Στο τέλος της Γ΄ Γυμνασίου ο έφηβος μπαίνει σε περίοδο έντονων αμφισβητήσεων, αποδόμησης των αρχών του σχολείου και της οικογένειας και ταυτόχρονα αρχίζει να καταλαβαίνει ότι δεν υπάρχει δίχτυ ασφαλείας για να προστατευθεί. Είναι ένα ΣΟΚ όταν πρέπει να πάρει αποφάσεις που αφορούν το μέλλον του.

Ξεπερνιούνται τα εμπόδια;

Μεγάλη σημασία για τον έφηβο έχει ο εντοπισμός όλων αυτών των εμποδίων και η προσπάθεια να λυθούν τα όποια προβλήματα.

Δυστυχώς πολλές φορές η οικογένεια και το σχολείο είναι μέρος αυτών των εμποδίων.

Γι' αυτό η επέμβαση ενός ανεξάρτητου συμβούλου είναι απαραίτητη.

Ένας Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού μπορεί να βοηθήσει τον ωφελούμενο να αναπτύξει το επίπεδο της αυτογνωσίας του, να διαμορφώσει επαγγελματική ταυτότητα, να αναπτύξει σημαντικές δεξιότητες λήψης απόφασης ( π.χ. επίλυση προβλημάτων, αναζήτηση πληροφοριών, στοχοθέτηση κλπ) καθώς και να υιοθετήσει ορισμένες εποικοδομητικές στρατηγικές αντιμετώπισης των δυσκολιών που περιλαμβάνει η λήψη απόφασης.

Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός δεν είναι μόνο να βρούμε τι επάγγελμα ταιριάζει στον καθένα, αντίθετα είναι η ολιστική προσέγγιση του ατόμου για την υποστήριξή του στο σχεδιασμό της ζωής του.

Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός δεν είναι μόνο για τα παιδιά της Γ΄ Λυκείου για να δουν τι σχολές θα δηλώσουν στο μηχανογραφικό τους.

Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός πρέπει να ξεκινάει από το Γυμνάσιο ούτως ώστε να υπάρχει το περιθώριο του χρόνου για την αντιμετώπιση όλων των εμποδίων και τη χάραξη μιας καλής σταδιοδρομίας.

Στην About Career (www.aboutcareer.gr) έχουμε μεγάλη ευαισθησία στην αξία της ενημέρωσης των παιδιών για τα οφέλη του Επαγγελματικού Προσανατολισμού και προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε τη δυνατότητα που μας δίνουν τα σχολεία για αυτόν τον σκοπό.



Ατομικό Πρόγραμμα Επαγγελματικού Προσανατολισμού



49 Προβολές

Σχετικές αναρτήσεις

Εμφάνιση όλων

Comments


aboutcareer-logo_edited.png
bottom of page