Θέλεις σίγουρα να περάσεις Νομική;
Το ίδιο νόμιζαν περισσότεροι απο 7.000 φοιτητές της Νομικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου, οι οποίοι εγκατέλειψαν τη σχολή τους. Είναι εντυπωσιακό ότι στη Νομική Αθήνας, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ του 2019, οι φοιτητές στα κανονικά εξάμηνα σπουδών ήταν 2.796 και οι φοιτητές που βρίσκονταν πέραν των κανονικών εξαμήνων σπουδών ήταν 7.103.
Λιμνάζοντες φοιτητές
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία το 2020 το 50% από όσους εγγράφονται στα ΑΕΙ δεν ολοκληρώνουν τις σπουδές τους (έναντι 41% την προηγούμενη χρονιά και 30% το 2013). Δεν είναι απλώς μεγάλο, είναι θηριώδες…
Γιατί τόσες χιλιάδες φοιτητές δεν ολοκληρώνουν τις σπουδές τους σε δημοφιλή, υψηλόβαθμα τμήματα; (ενδεικτικά παραδείγματα στον πίνακα). Δεν είχαν επαρκές σύστημα μελέτης, επαρκές γνωστικό υπόβαθρο ή μήπως τελικά δεν είχαν πραγματική επιθυμία και σωστή πληροφόρηση;
Το θέμα των λιμναζόντων είναι ένα πολυπαραγοντικό και δυστυχώς χρόνιο πρόβλημα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με προφανείς κοινωνικές αντανακλάσεις. Για να είμαστε δίκαιοι υπάρχει και ένα ποσοστό φοιτητών οι οποίοι έχουν βρεθεί αντιμέτωποι με σοβαρά προβλήματα υγείας, οικονομικά, κοινωνικά των ίδιων ἠ του οικογενειακού τους περιβάλλοντος και αναγκαστικά οδηγήθηκαν σε αυτήν την επιλογή. Δύσκολα βέβαια, να φανταστεί κάποιος ότι οι σχεδόν 55.000 λιμνάζοντες του ΕΚΠΑ ανήκουν σ’ αυτή την κατηγορία. Προφανώς οι λόγοι πρέπει να αναζητηθούν και αλλού.
Γονείς και Πανελλαδικές
Εδώ, θα ασχοληθούμε με μια πτυχή, η οποία όμως αποτελεί χρονικά την αφετηρία του ζητήματος και βρίσκεται στο οικογενειακό μας οικοσύστημα. Συγκεκριμένα σε υποψήφιους που συγκεντρώνουν πολύ καλές βαθμολογίες, ας πούμε από 15.000 μόρια και πάνω. Η απάντηση, απλά και με συντομία, συνοψίζεται στο εξής: το τμήμα εισαγωγής, η σχολή δεν αποτελούσε την πραγματική τους επιλογή. Η δε επιλογή καθορίζεται -ήδη από τα μαθητικά χρόνια- από δυο βασικούς παράγοντες. Τη γονεική εμπλοκή και την ανεπαρκή διερεύνηση των πραγματικών κλίσεων και ενδιαφερόντων του εφήβου.
Τα δυσάρεστα νέα είναι, ότι μέρος του προβλήματος είμαστε δυστυχώς -έστω άθελα- μας και εμείς οι γονείς. Εγκυμονεί ο κίνδυνος να έχουμε μετατρέψει το παιδί μας σε όχημα αυτοεπιβεβαίωσης, σε φαβορί, άλογο κούρσας και άλλα ιπποδρομιακού ύφους συνώνυμα, φορτώνοντας το με ένα στρεβλό σύμπλεγμα αριστείας.
Οι σχολές κύρους, η κοινωνική αποδοχή και αναγνώριση, η ‘’έτοιμη’’ δουλειά που περιμένει, η αγωνία του βιοπορισμού δημιουργούν ένα ασφυκτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο η πραγματική επιθυμία του εφήβου δύσκολα θα βρει τον χώρο να εκφραστεί.
Θέλετε να πανηγυρίσετε τα υψηλά μόρια που συγκέντρωσε το παιδί σας στις πανελλαδικές; Ελεύθερα. Φωνάξτε το, βάλτε τα σε κορνίζα πάνω από το τζάκι, σε profile pic στα social. Μην μετατρέψετε όμως τη βαθμολογία του σε θηλιά. Αφήστε το να επιλέξει αυτό που ο ίδιος/α θέλει, όχι αυτό που έμμεσα του έχετε υποδείξει τόσα χρόνια εσείς.
Τρόποι να βοηθήσετε
Πώς θα βοηθήσετε, πώς θα είστε ουσιαστικά υποστηρικτικοί, χωρίς να το εγκλωβίσετε; Δώστε του τη δυνατότητα να διεκδικήσει την επιθυμία του, να μιλήσει με εξειδικευμένους επαγγελματίες, να έχει πρόσβαση σε επικαιροποιημένες πληροφορίες της σημερινής εποχής. Ενημερώστε, λύστε απορίες αλλά μην καθοδηγείτε. Τρόποι, μέθοδοι και εργαλεία υπάρχουν, αναζητήστε τα!
Αναλογιστείτε, είναι εύκολο για έναν έφηβο κάτω από την πίεση των εξετάσεων, το βάρος των προσδοκιών, της αγωνίας να ιχνηλατήσει την πραγματική του επιθυμία; Είναι εύκολο για τον αριστούχο, σημαιοφόρο, απουσιολόγο να μην ‘’θέλει’’ τις ναυαρχίδες της κατεύθυνσης του, Νομική, Iατρική, Πολυτεχνείο και ούτω καθεξής;
Είναι εύκολο για έναν έφηβο ο οποίος οριακά ''έσπασε'' την ΕΒΕ, να μην δηλώσει την πρώτη σχολή που θεωρεί ότι θα εισαχθεί, διασκεδάζοντας έτσι τελευταία στιγμή το αίσθημα απογοήτευσης και αποτυχίας;
Αν επομένως η πρώτη ανάγνωση είναι ότι η γονεικότητα μας δίνει το δικαίωμα του ‘’ξέρω τι σου λέω’’ , ‘’μην πετάξεις τα μόρια σου’’ , η δεύτερη μας υποχρεώνει να απεμπλακούμε και να δημιουργήσουμε πεδίο ελεύθερων επιλογών.
Ο αποτελεσματικός λογιστής, ο ενημερωμένος φαρμακοποιός, ο επιτυχημένος δικηγόρος δεν είναι αυτός που συγκέντρωσε τα περισσότερα μόρια όταν έδωσε εξετάσεις. Ούτε αυτός ο οποίος κληρονόμησε την οικογενειακή επιχείρηση και την πελατεία της, χωρίς ποτέ πραγματικά να το θελήσει και να το ονειρευτεί. Είναι αυτός που αγάπησε τη σχολή και στη συνέχεια το επάγγελμά του, που εμπλούτισε τις γνώσεις του και εξέλιξε την επαγγελματική του ταυτότητα.
Έως τη συμπλήρωση και την υποβολή του μηχανογραφικού μεσολαβεί ένας μήνας. Πριν σπεύσετε να παραγγείλετε την ταμπέλα ''Παπαδόπουλος και Υιός'', σκεφτείτε! Σκεφτείτε πως θα τον αξιοποιήσετε, ώστε να μην δημιουργήσετε έναν ακόμα στιγμιαία επιτυχημένο και διαχρονικά καταπιεσμένο άνθρωπο!
ΝΟΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑ | 7.103 |
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΘΗΝΑ | 6.422 |
ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΑ.ΠΕΙ | 5.171 |
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΟΠΑ | 4.654 |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΕΚΠΑ | 4.354 |
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΕΚΠΑ | 3.810 |
ΦΥΣΙΚΗΣ ΕΚΠΑ | 3.730 |
Στοιχεία από ΕΛ.ΣΤΑΤ (2019)
Comentarios