Αρκεί να σου αρέσουν μόνο τα μαθήματα, για να επιλέξεις Πεδίο;
- About Career
- 13 Σεπ
- διαβάστηκε 3 λεπτά

Η πλάνη της "εύκολης" επιλογής.
Στη σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα, πολλοί μαθητές βρίσκονται αντιμέτωποι με μια από τις πιο κρίσιμες αποφάσεις της ζωής τους: την επιλογή του επιστημονικού τους πεδίου. Δυστυχώς, ένας σημαντικός αριθμός υποκύπτει στον πειρασμό να βασίσει αυτή την επιλογή αποκλειστικά ή κυρίως στην αντιλαμβανόμενη ευκολία ή δυσκολία των μαθηματικών. Αυτή η προσέγγιση όμως αποτελεί μια επικίνδυνη απλούστευση που μπορεί να οδηγήσει σε μακροπρόθεσμες αρνητικές συνέπειες για την επαγγελματική και προσωπική ευτυχία των νέων.
Ο κίνδυνος του περιορισμένου επαγγελματικού ορίζοντα και η πολυδιάστατη φύση των επαγγελμάτων.
Τα σύγχρονα επαγγέλματα χαρακτηρίζονται από αυξανόμενη διεπιστημονικότητα. Επιστήμες όπως η βιοπληροφορική, η γεωπληροφορική, η νευροεπιστήμη και η οικονομική ψυχολογία αποδεικνύουν ότι η γνώση δεν αναπτύσσεται πια σε ένα πανεπιστήμιο. Ο μαθητής που αποφεύγει ένα πεδίο εξαιτίας π.χ. των μαθηματικών μπορεί να κλείνει πόρτες σε επαγγελματικές ευκαιρίες που δεν μπορεί καν να φανταστεί σήμερα.
Η ταχέως μεταβαλλόμενη αγορά εργασίας.
Σε μια εποχή όπου το 85% των επαγγελμάτων του 2030 δεν έχει ακόμη εφευρεθεί, η επιλογή σπουδών με βάση την τρέχουσα αντίληψη για τη δυσκολία ενός μαθήματος είναι σαν να οδηγούμε κοιτάζοντας μόνο τον πίσω καθρέφτη. Οι δεξιότητες που πραγματικά αξιολογούνται στον σύγχρονο επαγγελματικό χώρο - όπως η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα και η ικανότητα επίλυσης πολύπλοκων προβλημάτων - σπάνια συνδέονται άμεσα με την ικανότητα σε ένα μόνο ακαδημαϊκό αντικείμενο.
Η σχέση μεταξύ πάθους και ακαδημαϊκής απόδοσης.
Η ψυχολογία της μάθησης.
Έρευνες στην εκπαιδευτική ψυχολογία έχουν δείξει επανειλημμένα ότι το ενδιαφέρον και το πάθος για ένα αντικείμενο αυξάνουν σημαντικά την πιθανότητα ακαδημαϊκής επιτυχίας. Ένας μαθητής που επιλέγει Φιλολογία επειδή αγαπά τη λογοτεχνία, είναι πολύ πιο πιθανό να έχει επαγγελματική επιτυχία από έναν μαθητή που επιλέγει να γίνει Μηχανικός μόνο επειδή είναι "καλός" στη Φυσική, χωρίς να το αγαπά πραγματικά.
Το κόστος της ψυχολογικής δυσαρέσκειας.
Η επιλογή σπουδών με βάση την ευκολία και όχι το πάθος οδηγεί συχνά σε έλλειψη ικανοποίησης, εσωτερικής κενότητας και επαγγελματικής δυσαρέσκειας. Μελέτες δείχνουν ότι οι απόφοιτοι που εργάζονται σε τομείς που δεν τους παθιάζουν αντιμετωπίζουν υψηλότερα επίπεδα stress και εξουθένωσης, ακόμα και αν έχουν υψηλές αμοιβές.
Η πλάνη της "αντικειμενικής" δυσκολίας.
Η υποκειμενική φύση της δυσκολίας
Η ευκολία ή δυσκολία ενός μαθήματος είναι εξαιρετικά υποκειμενική. Εξαρτάται από πολλούς παράγοντες: την ποιότητα διδασκαλίας, τις προηγούμενες γνώσεις, τον ατομικό τρόπο μάθησης και ακόμα και πολιτισμικές προκαταλήψεις. Αυτό που φαίνεται "δύσκολο" σήμερα μπορεί να γίνει κατανοητό αύριο με την κατάλληλη καθοδήγηση και προσπάθεια.
Αναγνώριση των ατομικών σημείων δύναμης.
Αντί να εστιάζουμε σε ένα μόνο μάθημα, θα πρέπει να βοηθάμε τους μαθητές να αναγνωρίσουν το σύνολο των ικανοτήτων και των ενδιαφερόντων τους. Οι Σύμβουλοι Επαγγελματικού Προσανατολισμού και τα Τεστ προσανατολισμού μπορούν να προσφέρουν μια πιο ολιστική εικόνα του προφίλ του κάθε μαθητή.
Πότε πρέπει να γίνεται η επιλογή Πεδίου.
Όσο πιο νωρίς, τόσο το καλύτερο.
Ξεκινώντας από την Γ΄ Γυμνασίου, οι μαθητές/τριες έρχονται σε επαφή με τον προβληματισμό της επιλογής σπουδών, τις εναλλακτικές διαδρομές τους, την γνώση -μέσω του Τεστ ενδιαφερόντων- του εαυτού τους. Στα μέσα της Α' Λυκείου, αφού έχουν έρθει σε επαφή με τα μαθήματα του Λυκείου, έρχονται πιο κοντά στη λήψη απόφασης για την επιλογή κατεύθυνσης (Θεωρητική ή Θετική). Αυτή είναι η χρονική περίοδος όπου μπορούμε να συζητήσουμε για σπουδές και επαγγέλματα και να δώσουμε την ευκαιρία στους μαθητές να φανταστούν τον εαυτό τους σε κάποιο επάγγελμα.
Στην Β΄ Λυκείου οι μαθητές/τριες, με βάση τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό που έχουν κάνει τις προηγούμενες χρονιές, αποφασίζουν με ασφάλεια, το Επιστημονικό Πεδίο που τους ταιριάζει.
Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός είναι μία διαδικασία και όχι μία δίωρη συνεδρία σε κάποια χρονική στιγμή.
Δεν μπορούμε να ζητάμε από τους μαθητές/τριες να αποφασίσουν τελευταία στιγμή, χωρίς να έχουν προηγηθεί όλες εκείνες οι συζητήσεις που θα τους ανοίξουν τον ορίζοντα για να καταλάβουν τι τους ταιριάζει περισσότερο.
Προς μια ολιστική προσέγγιση της εκπαίδευσης.
Η επιλογή επιστημονικού πεδίου είναι μια από τις πιο σημαντικές αποφάσεις που παίρνει ένας νέος άνθρωπος. Αξίζει να γίνει με βάση μια ολιστική αξιολόγηση των δεξιοτήτων, των ενδιαφερόντων, των αξιών και των μακροπρόθεσμων στόχων του κάθε ατόμου - όχι μόνο με βάση την αντιλαμβανόμενη ευκολία ενός μαθήματος.
Η About Career
Εμείς στην About Career ενθαρρύνουμε τους νέους να ακολουθήσουν το πάθος τους, να αναγνωρίσουν ότι οι δεξιότητες μπορούν να αναπτυχθούν, και να κατανοήσουν ότι η αληθινή επαγγελματική ικανοποίηση προέρχεται από την ευθυγράμμιση των επαγγελματικών επιλογών με τις ατομικές αξίες και τα ενδιαφέροντα - όχι από την αναζήτηση της εύκολης διαδρομής.
Η γνώση δεν είναι ένας αγώνας ταχύτητας, αλλά ένα ταξίδι ανακάλυψης.
Βοηθάμε τους νέους να επιλέξουν το δικό τους μονοπάτι, όχι αυτό που φαίνεται πιο εύκολο, αλλά αυτό που ταιριάζει καλύτερα στο ποιοι είναι και τι θέλουν να γίνουν.








