top of page
  • Facebook
  • Instagram
  • TikTok
  • Youtube

Είμαι Β΄ Λυκείου και δεν ξέρω τι θέλω-Μήπως να μη δώσω Πανελλήνιες;

  • Εικόνα συγγραφέα: About Career
    About Career
  • 29 Αυγ
  • διαβάστηκε 5 λεπτά
Είμαι Β΄Λυκείου και δεν ξέρω τι θέλω. Μήπως να μη δώσω Πανελλήνιες;

Κατανοώντας την Απάθεια – Δεν Είσαι Μόνος/η!

Η μετάβαση στην Γ' Λυκείου αποτελεί μια περίοδο γεμάτη προκλήσεις και σημαντικές αποφάσεις για πολλούς μαθητές. Είναι σύνηθες να βιώνουν συναισθήματα αβεβαιότητας, άγχους, ακόμα και απάθειας απέναντι στις σπουδές τους και το μέλλον. Η πίεση των Πανελλαδικών Εξετάσεων και η αντίληψη της "μεγάλης απόφασης" για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο μπορεί να προκαλέσει παράλυση, οδηγώντας σε επιλογές που βασίζονται στην ευκολία ή ακόμα και στην σκέψη να μην συμμετάσχουν καθόλου στις εξετάσεις.

Αυτή η συμπεριφορά δεν αποτελεί ένδειξη έλλειψης ικανότητας ή φιλοδοξίας, αλλά συχνά πηγάζει από βαθύτερες ψυχολογικές διεργασίες. Η αποφυγή του σχολείου ή η επιλογή των "εύκολων" μαθημάτων λειτουργεί ως ένας τρόπος διαχείρισης των δυσκολιών που αντιμετωπίζει ένας έφηβος. Για να ενθαρρυνθεί η εμπλοκή των μαθητών, είναι απαραίτητο να κατανοηθούν και να αντιμετωπιστούν οι υποκείμενοι συναισθηματικοί ή ψυχολογικοί φραγμοί, μετατοπίζοντας την εστίαση από το "τι συμβαίνει με αυτούς" στο "τι βιώνουν".   


Πέρα από το «Εύκολο»: Ανακαλύπτοντας το "Γιατί".

Η επιλογή των "εύκολων" μαθημάτων, π.χ. τα αρχαία είναι πιο εύκολα από τα μαθηματικά, ή η σκέψη της αποχής από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις συχνά έχει βαθιές ψυχολογικές ρίζες.

Ένας σημαντικός παράγοντας είναι ο φόβος της αποτυχίας, ο οποίος βιώνεται ως προσωπική ήττα και συνδέεται με υψηλό επίπεδο άγχους. Αυτός ο φόβος ενισχύεται από τις οικογενειακές προσδοκίες και μια σχολική κουλτούρα που προβάλλει την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο ως τη μοναδική οδό προς την επιτυχία. Οι μαθητές μπορεί να επιλέγουν την "εύκολη" διαδρομή για να ελαχιστοποιήσουν τον κίνδυνο αποτυχίας, καθώς η πιθανότητα να αποτύχουν σε έναν στόχο μπορεί να προκαλέσει ντροπή και άγχος.

Αυτή η επιλογή δεν είναι ένδειξη τεμπελιάς, αλλά ένας μηχανισμός αυτοσυντήρησης απέναντι σε μια αντιληπτή απειλή.   

Για να αντιμετωπιστεί αυτή η κατάσταση, είναι σημαντικό να επαναπροσδιοριστεί η έννοια της επιτυχίας και να ομαλοποιηθούν οι προκλήσεις. Η ψυχολογική επιβάρυνση που βιώνουν οι μαθητές απαιτεί την οικοδόμηση ανθεκτικότητας και αυτοεκτίμησης, ανεξάρτητα από τα αποτελέσματα των εξετάσεων. Η χαμηλή αυτοεκτίμηση και η έλλειψη αυτοαποτελεσματικότητας μπορούν επίσης να συμβάλουν σε αυτή την αποφυγή.   


Γιατί Αξίζει να Επενδύσεις στις Σπουδές σου;

Προσωπική Ανάπτυξη και Μεταβιβάσιμες Δεξιότητες

Η πανεπιστημιακή εκπαίδευση είναι πολύ περισσότερο από την απόκτηση ενός πτυχίου ή εξειδικευμένων γνώσεων. Αποτελεί μια μεταμορφωτική εμπειρία που καλλιεργεί κρίσιμες "ήπιες δεξιότητες" (soft skills), οι οποίες είναι απαραίτητες για την προσωπική και επαγγελματική ζωή. Αυτές οι δεξιότητες περιλαμβάνουν την κριτική σκέψη, την επίλυση προβλημάτων, την αποτελεσματική επικοινωνία, την προσαρμοστικότητα, την ομαδική εργασία, την αυτογνωσία και την ανθεκτικότητα.   

Πολλά προγράμματα ανώτατης εκπαίδευσης ενσωματώνουν την προσωπική ανάπτυξη μέσω coaching, ενισχύοντας την αυτογνωσία, την οικοδόμηση αυτοπεποίθησης και την ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας και συνεργασίας. Αυτές οι δεξιότητες είναι "μεταβιβάσιμες", δηλαδή μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε διαφορετικές θέσεις εργασίας και επαγγέλματα, και είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την προσαρμογή σε μεταβαλλόμενα τεχνολογικά ή οργανωτικά περιβάλλοντα. 

Οι εργοδότες εκτιμούν ιδιαίτερα αυτές τις δεξιότητες, καθώς επιτρέπουν στους αποφοίτους να λειτουργούν αποτελεσματικά σε κάθε επαγγελματικό περιβάλλον. Η αξία της ανώτατης εκπαίδευσης έγκειται στην ολιστική ανάπτυξη του ατόμου, παρέχοντάς του ένα ευέλικτο σύνολο εργαλείων που εφαρμόζονται σε οποιοδήποτε επαγγελματικό πεδίο και κατάσταση ζωής.   

Ευκαιρίες Καριέρας και Μη Γραμμικές Πορείες

Η σύγχρονη αγορά εργασίας είναι δυναμική και οι επαγγελματικές πορείες είναι συχνά μη γραμμικές και ευέλικτες. Ένα πανεπιστημιακό πτυχίο παρέχει μια ισχυρή βάση για ποικίλες και εξελισσόμενες ευκαιρίες σταδιοδρομίας. Ενώ υπάρχουν πολλές αναφορές για μια "ασθενή σύνδεση" μεταξύ της ανώτατης εκπαίδευσης και της ελληνικής αγοράς εργασίας, η εκπαίδευση αυτή καθαυτή εφοδιάζει τα άτομα με την ικανότητα να προσαρμόζονται και να ευδοκιμούν σε νέα περιβάλλοντα, ακόμα κι αν το αρχικό τους πεδίο σπουδών αλλάξει.   

Η ικανότητα αναπροσαρμογής και αξιοποίησης των αρχικών γνώσεων για την εδραίωση σε νέα εργασιακά περιβάλλοντα, καθώς και η ικανότητα επίλυσης σύνθετων πρακτικών προβλημάτων, είναι βασικά πλεονεκτήματα των πανεπιστημιακών σπουδών. 

Μια "καριέρα" αποτελεί μια μακροπρόθεσμη στρατηγική, όχι απλώς μια εργασία για άμεσο εισόδημα. Οι σπουδές προσφέρουν καλύτερες ευκαιρίες καριέρας και τη δυνατότητα να χτίσει κανείς μια πορεία σε επιστημονικό τομέα. Οι μαθητές ενθαρρύνονται να βλέπουν την εκπαίδευσή τους ως επένδυση στη μακροπρόθεσμη προσαρμοστικότητα και το δυναμικό τους, μειώνοντας την πίεση της "τέλειας" επιλογής και ανοίγοντας δυνατότητες για μελλοντική εξερεύνηση και αλλαγή.   

Δικτύωση και Επιχειρηματικότητα

Τα πανεπιστήμια αποτελούν κόμβους για τη δημιουργία ανεκτίμητων δικτύων.

Τα δίκτυα αποφοίτων προσφέρουν ευκαιρίες για επαγγελματικές και κοινωνικές διασυνδέσεις, παροχή συμβουλών για την καριέρα, πρόσβαση σε θέσεις εργασίας που δεν είναι δημόσια διαθέσιμες, και ευκαιρίες για δια βίου μάθηση. 

Πέρα από την παραδοσιακή απασχόληση, τα πανεπιστήμια καλλιεργούν ένα περιβάλλον για την ανάπτυξη της επιχειρηματικής σκέψης. Παρέχουν στους φοιτητές γνώσεις και δεξιότητες για τη δημιουργία, χρηματοδότηση, λειτουργία, επιβίωση και ανάπτυξη νέων επιχειρήσεων. Οι απόφοιτοι αποκτούν εφόδια για διευθυντικές θέσεις ή για την ίδρυση δικής τους επιχείρησης, καθώς και για περαιτέρω ακαδημαϊκή έρευνα. Αυτό διευρύνει την αντιληπτή "απόδοση επένδυσης" της ανώτατης εκπαίδευσης πέρα από ένα απλό δίπλωμα, καθιστώντας την πιο ελκυστική για όσους δεν βλέπουν άμεση ακαδημαϊκή αξία.   


Από τον Φόβο της Αποτυχίας στην Δύναμη της Προσπάθειας

Ο φόβος της αποτυχίας είναι ένα διάχυτο συναίσθημα μεταξύ των μαθητών, συχνά βιώνοντας την αποτυχία ως προσωπική ήττα. Ωστόσο, η αποτυχία αποτελεί ένα φυσικό και αναπόφευκτο μέρος της διαδικασίας μάθησης και ανάπτυξης. Είναι ζωτικής σημασίας να επαναπροσδιοριστεί η αποτυχία ως ευκαιρία για αυτο-ανάλυση και βελτίωση, αντί ως τελικό σημείο. Η έμφαση πρέπει να μετατοπιστεί από την τελειομανία στην παροχή της καλύτερης δυνατής προσπάθειας. Η συνειδητοποίηση ότι υπάρχουν πάντα δύο επιλογές – είτε η επιλογή του φόβου της αποτυχίας είτε η επιλογή της απομάκρυνσης από αυτόν – είναι καθοριστική. Η αντιμετώπιση αυτού του φόβου απαιτεί την τροποποίηση των σκέψεων, των συναισθημάτων και των συμπεριφορών που σχετίζονται με το άγχος, αντικαθιστώντας τις αρνητικές σκέψεις με θετικές.   

 Η ψυχραιμία είναι μια δεξιότητα που μπορεί να εξασκηθεί, όχι ένα προνόμιο. 

Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι "η ζωή δεν ξεκινά ούτε τελειώνει με τις Πανελλαδικές Εξετάσεις". Η διαχείριση της φυσικής και ψυχολογικής κατάστασης αποτελεί προϋπόθεση για την αποτελεσματική μάθηση και απόδοση, και η υπερβολική μελέτη χωρίς διαλείμματα μπορεί να είναι αντιπαραγωγική.   


Συμπέρασμα: Το Μέλλον σου, η Επιλογή σου

Η περίοδος της Γ' Λυκείου, αν και απαιτητική, αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για προσωπική ανάπτυξη και αυτογνωσία. Η απάθεια και η επιλογή της "εύκολης" οδού συχνά υποκρύπτουν φόβο και αβεβαιότητα, παρά έλλειψη δυναμικού. Η κατανόηση αυτών των υποκείμενων συναισθημάτων και η παροχή εργαλείων για την αντιμετώπισή τους είναι το πρώτο βήμα προς την ενθάρρυνση των μαθητών.

Η ανώτατη εκπαίδευση προσφέρει πολύ περισσότερα από ένα απλό πτυχίο. Παρέχει ένα πλαίσιο για την καλλιέργεια κρίσιμων μεταβιβάσιμων δεξιοτήτων, την πρόσβαση σε πολύτιμα δίκτυα και την ανάπτυξη επιχειρηματικής σκέψης, όλα απαραίτητα για την πλοήγηση σε μια μη γραμμική και συνεχώς μεταβαλλόμενη αγορά εργασίας.

Η ικανότητα να διαχειρίζεται κανείς το άγχος, να θέτει ρεαλιστικούς στόχους και να βλέπει την αποτυχία ως μέρος της μάθησης, είναι δεξιότητες που οικοδομούν την ανθεκτικότητα και την αυτοπεποίθηση.

Το μέλλον βρίσκεται στα χέρια των μαθητών.

Ο στόχος μας στην About Career.

Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός είναι μια συνεχής διαδικασία, και η υποστήριξη είναι διαθέσιμη για να τους καθοδηγήσει σε κάθε βήμα. Η ενθάρρυνση για ενεργό αυτοεξερεύνηση, η σύνδεση της μάθησης με την πληροφόρηση για την αγορά εργασίας και η δημιουργία κινήτρου, μπορούν να μετατρέψουν την απάθεια σε δημιουργία.

Ο στόχος είναι να ενδυναμωθούν οι μαθητές να κάνουν συνειδητές επιλογές που ευθυγραμμίζονται με τον εξελισσόμενο εαυτό τους, αντί να υποκύπτουν σε εξωτερικές πιέσεις ή αντιληπτούς περιορισμούς.

Κάθε προσπάθεια, κάθε νέα δεξιότητα και κάθε εμπειρία συμβάλλει στην οικοδόμηση ενός ανθεκτικού και γεμάτου ικανοποίηση μέλλοντος.   
Ατομικό Πρόγραμμα Επαγγελματικού Προσανατολισμού

aboutcareer-logo_edited.png
bottom of page