top of page
  • Facebook
  • Instagram
  • TikTok
  • Youtube

Πανελλήνιες στην Εποχή της Ταχύτητας.

  • Εικόνα συγγραφέα: About Career
    About Career
  • 8 Νοε
  • διαβάστηκε 4 λεπτά
Πανελλήνιες στην εποχή της ταχύτητας

Ζούμε σε μια εποχή που ορίζεται από την ταχύτητα και τον καταιγισμό πληροφοριών. Σε αυτό το περιβάλλον, οι μαθητές της Β'- Γ' Λυκείου-κυρίως- τρέχουν έναν ιδιαίτερα απαιτητικό μαραθώνιο: την προετοιμασία για τις πανελλήνιες εξετάσεις.

Ωστόσο, ο αγώνας τους δεν περιορίζεται στην ακαδημαϊκή ύλη.

Παράλληλα, βρίσκονται αντιμέτωποι με έναν «λαβύρινθο» επιλογών για το μέλλον τους, έναν ωκεανό πληροφοριών που συχνά τους παραλύει αντί να τους διαφωτίζει. Το αποτέλεσμα είναι μια γενιά μαθητών που βιώνει έντονη σύγχυση, άγχος και αναποφασιστικότητα, φτάνοντας συχνά στο σημείο να εγκαταλείπει την έρευνα και να μένει μετέωρη, χωρίς σχέδιο και χωρίς κατεύθυνση.

Μέσα σε αυτή την πολυπλοκότητα, ο ρόλος του Συμβούλου Επαγγελματικού Προσανατολισμού αναδεικνύεται πιο κρίσιμος από ποτέ, λειτουργώντας ως η απαραίτητη πυξίδα που θα τους οδηγήσει σε ασφαλείς και συνειδητές αποφάσεις.

Πολλές πληροφορίες;

Οι μαθητές σήμερα δεν καλούνται απλώς να διαβάσουν για τις εξετάσεις.

Καλούνται να πάρουν μια από τις σημαντικότερες αποφάσεις της ζωής τους, βυθισμένοι σε έναν κυκεώνα δεδομένων. Ο όγκος των πληροφοριών προέρχεται από πολλαπλές πηγές: το σχολείο, τα φροντιστήρια, το διαδίκτυο, την οικογένεια και τον κοινωνικό περίγυρο, δημιουργώντας ένα τοπίο σύγχυσης.

Συγκεκριμένα, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν είναι:

  • Πληθώρα Ακαδημαϊκών Διαδρομών: Οι υποψήφιοι πρέπει να επιλέξουν ανάμεσα σε περίπου 450 τμήματα της δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

    Σε αυτά προστίθενται οι τεχνικές σχολές, τα ιδιωτικά κολέγια που προσφέρουν πτυχία ξένων πανεπιστημίων μέσω συμφωνιών franchise, και η νέα πραγματικότητα των μη κρατικών πανεπιστημίων που θα λειτουργούν ως παραρτήματα ξένων ιδρυμάτων.

  • Μύθοι και Παραπληροφόρηση: Η διαδικασία επιλογής περιπλέκεται περαιτέρω από τους «μύθους» που περιβάλλουν δημοφιλή επαγγέλματα και σχολές «με μέλλον». Αυτή η παραπληροφόρηση οδηγεί συχνά σε αποφάσεις που δεν βασίζονται στις πραγματικές κλίσεις και τα ενδιαφέροντα του μαθητή, αλλά σε κοινωνικές επιταγές ή λανθασμένες αντιλήψεις.

  • Η Πίεση της «Επιτυχίας»: Η κοινωνική αντίληψη στην Ελλάδα που εξισώνει την επιτυχία με την απόκτηση ενός πανεπιστημιακού πτυχίου μετατρέπει τις πανελλήνιες σε μια δοκιμασία «όλα ή τίποτα» [6, 7]. Αυτή η ψευδαίσθηση εντείνει την πίεση και το άγχος, κάνοντας την αποτυχία να φαντάζει καταστροφική.

Άγχος, Σύγχυση και Αναβλητικότητα.

Αυτός ο καταιγισμός πληροφοριών και η πίεση για τη «σωστή» απόφαση έχουν σοβαρές συναισθηματικές και ψυχολογικές επιπτώσεις στους μαθητές.

Η υπερφόρτωση επιλογών έχει αποδειχθεί ότι επηρεάζει αρνητικά τη συναισθηματική ευημερία, προκαλώντας έντονο άγχος και στρες. Οι πανελλήνιες εξετάσεις από μόνες τους αποτελούν μια ισχυρή ψυχολογική δοκιμασία, που συχνά οδηγεί σε συμπτώματα όπως δυσκολία συγκέντρωσης, αναβλητικότητα και αισθήματα απόγνωσης.

Ως αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης, πολλοί μαθητές βιώνουν μια «παράλυση από την ανάλυση». Αντί να ερευνήσουν συστηματικά, αισθάνονται τόσο μπερδεμένοι και αγχωμένοι που τελικά παραιτούνται. Μένουν μετέωροι, χωρίς να γνωρίζουν:

  • Τι επάγγελμα θέλουν πραγματικά να ακολουθήσουν;

  • Γιατί το επιλέγουν (αν είναι για προσωπική ικανοποίηση, οικονομική αποκατάσταση ή κοινωνική πίεση);

  • Ποιο είναι το εναλλακτικό τους σχέδιο σε περίπτωση που δεν επιτύχουν τον αρχικό τους στόχο;

Αυτή η έλλειψη σχεδίου και αυτογνωσίας τους αφήνει ευάλωτους στην αβεβαιότητα και την απογοήτευση, ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα των εξετάσεων.

Ποιός είναι ρόλος μας ως Σύμβουλοι Επαγγελματικού Προσανατολισμού στην About Career;

Σε αυτό το χαοτικό τοπίο, ο Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού λειτουργεί ως ο εξειδικευμένος επαγγελματίας που μπορεί να βοηθήσει τον μαθητή να βρει την πορεία του. Ο ρόλος μας δεν είναι να πάρουμε την απόφαση για λογαριασμό του μαθητή, αλλά να τον εξοπλίσουμε με τα εργαλεία και τη γνώση για να πάρει ο ίδιος μια τεκμηριωμένη και συνειδητή απόφαση.

Η μεθοδολογία μας κινείται σε τρεις βασικούς άξονες:

1. Δόμηση της Πληροφορίας και Απομυθοποίηση

Βοηθάμε τον μαθητή να φιλτράρει τον θόρυβο. Παρέχουμε έγκυρη και στοχευμένη πληροφόρηση για το εκπαιδευτικό σύστημα, τις σχολές, τα προγράμματα σπουδών και τις προοπτικές των επαγγελμάτων. Το σημαντικότερο είναι ότι βοηθάμε να καταρριφθούν οι μύθοι και να διαχωριστεί η πραγματικότητα από την παραφιλολογία, επιτρέποντας στον μαθητή να δει τις επιλογές του με καθαρή ματιά.

2. Εξερεύνηση του Εαυτού

Αυτό είναι ίσως το πιο κρίσιμο στάδιο. Δεν εστιάζουμε μόνο στο «τι υπάρχει εκεί έξω», αλλά κυρίως στο «ποιος είσαι εσύ». Μέσω σύγχρονων και αξιόπιστων ψυχομετρικών εργαλείων, όπως τα τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού, ο μαθητής αποκτά πολύτιμη γνώση για:

  • Τα ενδιαφέροντά του: Τι του αρέσει να κάνει στον ελεύθερό του χρόνο;

  • Τις κλίσεις και τις δεξιότητές του: Σε τι είναι καλός από τη φύση του;

  • Την προσωπικότητά του: Είναι εσωστρεφής ή εξωστρεφής; Προτιμά τη δημιουργική εργασία ή την οργανωτική;

  • Τις αξίες του: Τι είναι σημαντικό για εκείνον σε μια μελλοντική καριέρα (π.χ. οικονομική ασφάλεια, κοινωνική προσφορά, ευελιξία);

Αυτή η διαδικασία αυτογνωσίας είναι θεμελιώδης, καθώς μετατρέπει την επιλογή σπουδών από έναν αγώνα για μόρια σε μια συνειδητή αναζήτηση που ταιριάζει στην ταυτότητα του μαθητή.

3. Σύνθεση και Σχεδιασμός Δράσης

Αφού ολοκληρωθεί η χαρτογράφηση του εαυτού και των επιλογών, βοηθάμε τον μαθητή να συνθέσει αυτά τα δύο στοιχεία. Μαζί, διαμορφώνουν ένα προσωπικό σχέδιο δράσης που περιλαμβάνει:

  • Ρεαλιστικούς Στόχους: Μια λίστα από σχολές και επαγγέλματα που ταιριάζουν στο προφίλ του μαθητή.

  • Εναλλακτικά Σχέδια (Plan B, C κ.λπ.): Η προετοιμασία εναλλακτικών λύσεων (π.χ. σπουδές σε άλλη πόλη, σε συναφές αντικείμενο, σε ιδιωτικό κολέγιο, ή ακόμη και ένα ενδιάμεσο έτος για επανεξέταση) αποδραματοποιεί την αποτυχία και μειώνει το άγχος. Ο μαθητής μαθαίνει ότι υπάρχουν πολλοί δρόμοι προς την επιτυχία και την ολοκλήρωση.

  • Ενδυνάμωση: Ο μαθητής φεύγει από τη διαδικασία νιώθοντας σίγουρος για την απόφασή του, όχι επειδή του την υπέδειξε κάποιος, αλλά επειδή βασίζεται σε βαθιά κατανόηση του εαυτού του και των διαθέσιμων οδών.

Συμπερασματικά

Στην εποχή της ιλιγγιώδους ταχύτητας, όπου η πίεση των πανελληνίων συναντά την παράλυση της υπερπληροφόρησης, η επένδυση στον επαγγελματικό προσανατολισμό δεν είναι πολυτέλεια, αλλά αναγκαιότητα. Ο σύμβουλος δεν προσφέρει απλώς πληροφορίες. Προσφέρει δομή, αυτογνωσία και στρατηγική, μετατρέποντας το άγχος της απόφασης σε μια δημιουργική και ενδυναμωτική διαδικασία. Δίνει στους μαθητές την πυξίδα που χρειάζονται για να χαράξουν τη δική τους, αυθεντική πορεία προς το μέλλον.

Ατομικό πρόγραμμα επαγγελματικού προσανατολισμού

aboutcareer-logo_edited.png
bottom of page