Τι χρειάζεται ένας μαθητής;
- About Career
- πριν από 9 ώρες
- διαβάστηκε 2 λεπτά
Δεξιότητες!
Όταν ένας μαθητής ξεκινά να σκέφτεται τις σπουδές του, το πρώτο πράγμα που κοιτάζει συνήθως είναι τα ενδιαφέροντα και οι επιδόσεις του.
Κι όμως, πίσω από κάθε επιτυχημένη επιλογή κρύβεται κάτι βαθύτερο: οι μαλακές δεξιότητες, αυτές οι “αόρατες” ικανότητες που καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο ένας νέος μαθαίνει, συνεργάζεται, οργανώνεται και παίρνει αποφάσεις για το μέλλον του.
Οι μαλακές δεξιότητες δεν είναι απλά συμπληρωματικές στις γνώσεις.
Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί ένας μαθητής να χτίσει μια σταθερή πορεία σπουδών και καριέρας.
Η αυτογνωσία, η ικανότητα επικοινωνίας, η οργάνωση, η συναισθηματική νοημοσύνη και η προσαρμοστικότητα αποτελούν μερικά από τα βασικά «κλειδιά» που επιτρέπουν σε έναν νέο να ανακαλύψει τι του ταιριάζει πραγματικά.
Οι Δεξιότητες είναι έμφυτες ή καλλιεργούνται;
Ένα από τα συχνότερα ερωτήματα γονιών και μαθητών είναι αν αυτές οι δεξιότητες είναι έμφυτες ή αν καλλιεργούνται με το πέρασμα του χρόνου.
Η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση. Κάθε παιδί έχει έναν προσωπικό τρόπο σκέψης και έκφρασης, αλλά όλες οι έρευνες δείχνουν πως οι μαλακές δεξιότητες αναπτύσσονται — και μάλιστα σημαντικά — όταν ο μαθητής έχει τα σωστά ερεθίσματα, την κατάλληλη καθοδήγηση και ένα ασφαλές περιβάλλον να τις εξασκήσει. Αυτό σημαίνει ότι ένα παιδί μπορεί να γίνει πιο οργανωμένο, πιο επικοινωνιακό, πιο υπεύθυνο και πιο αποτελεσματικό στη λήψη αποφάσεων, όταν η διαδικασία υποστηρίζεται συστηματικά.
Ποιος είναι ο ρόλος μας ως Σύμβουλοι Επαγγελματικού Προσανατολισμού;
Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επαγγελματία Συμβούλου γίνεται καθοριστικός.
Ο σύμβουλος μπορεί να λειτουργήσει ως “καθρέφτης” και ως “οδηγός”, βοηθώντας τον μαθητή να αναγνωρίσει τις δυνατότητές του και να καλλιεργήσει νέες δεξιότητες.
Με εύχρηστες και πρακτικές τεχνικές, όπως μικρές δραστηριότητες αυτοπαρατήρησης, παιχνίδια ρόλων, συζητήσεις με στόχο την ανάπτυξη επικοινωνίας, ασκήσεις οργάνωσης καθημερινότητας, αλλά και μικρούς προσωπικούς στόχους που αξιολογούνται τακτικά, ο μαθητής ενισχύει την αυτοπεποίθησή του και μαθαίνει να λειτουργεί με μεγαλύτερη ωριμότητα. Ακόμη και η συνεργασία μέσα στη σχολική ζωή ή η συμμετοχή σε ομαδικά projects μπορεί να γίνει εργαλείο ενδυνάμωσης όταν ο σύμβουλος το αξιοποιεί μεθοδικά.
Μέσα από αυτή τη διαδικασία ο μαθητής δεν αποκτά απλώς δεξιότητες· αποκτά μια νέα εικόνα για τον εαυτό του. Μαθαίνει να εμπιστεύεται τις επιλογές του, να εξερευνά διαφορετικές διαδρομές, να επιμένει στις δυσκολίες και να διαχειρίζεται το άγχος των αποφάσεων. Κι έτσι μπορεί να προχωρήσει πιο σίγουρος στο επόμενο βήμα: την επιλογή σπουδών που αντανακλούν τις αξίες, τα ενδιαφέροντα και τις δυνατότητές του.
Οι μαλακές δεξιότητες δεν είναι το “κάτι παραπάνω”. Είναι η βάση πάνω στην οποία χτίζεται κάθε προσωπική και επαγγελματική επιλογή. Και το μεγαλύτερο μήνυμα που χρειάζεται να κρατήσει ένας μαθητής είναι ότι αυτές οι δεξιότητες δεν είναι προνόμιο κάποιων λίγων. Είναι δεξιότητες που καλλιεργούνται, εξελίσσονται και δυναμώνουν — όταν υπάρχει η σωστή καθοδήγηση.









